Før var bensinmotorer eller dieselmotorer det du hadde å velge mellom når du skulle kjøpe bil. I dag er alternativene mange, og dermed er det også mer utfordrende å bestemme seg. Her kan du få tipsene slik at du lettere kan vurdere bilbehov, bruksmønster og muligheter som finnes før du velger motorteknologi til din nye bil.
Ut over de konvensjonelle forbrenningsmotorene, er markedet i dag fullt av nye, elektrifiserte teknologier. Tidlig på 2000-tallet kom de første hybridelektriske modellene (HEV) til Europa og Norge. Rundt 2008 kom de batterielektriske (BEV), fra 2012 kom det ladbare hybrider (PHEV), og hydrogenelektriske (FCEV) fulgte så fra 2015.
Fremtidens teknologi og valg av motor
De forskjellige teknologiene har sine sterke og svake sider. Det er ikke bare rent teknisk og med hensyn til bileiernes behov. Også modenheten i markedene, infrastrukturen i området og økonomien spiller inn.
I Norge mener enkelte at batterielektriske biler er de eneste som har fremtiden for seg, men utviklingen for de forskjellige teknologiene hos oss er svært forskjellig fra det som skjer i resten av Europa og verden for øvrig. I dag er det umulig å vite hvilken eller hvilke teknologier som vil bli dominerende og leve videre.
Forutsetningene fra land til land og mellom regioner er svært forskjellige. Toyota som er til stede i 170 land og regioner, må se et stort og helhetlig bilde for å forsvare og forsterke posisjonen som verdens største bilprodusent. Norske bilkjøpere tar unna under én prosent av verdens bilproduksjon hvert år, og har en andel i Europa på 2,2 prosent. Lille Norge er ikke som resten av verden, og verden er ikke som Norge.
Hvordan skal jeg velge bil?
Bilen som best dekker ditt bilbehov, oppfyller en del kriterier som bare du kjenner til. Du må først og fremst ha oversikt over disse faktorene før du velger bil og motorteknologi:
• Økonomi – hva har jeg råd til?
• Plassbehov – passasjerer og bagasje.
• Transportbehov – tilhenger/taklast?
• Trenger jeg 4x4?
• Kjøremønster i det daglige og kjørelengde per år.
Bensin- og dieselmotorer
Fra å være enerådende, er de konvensjonelle forbrenningsmotorene nesten ute av markedet i Norge. De nyeste data vi har, for tredje kvartal i 2021, viser at bilene med bare bensinmotor eller dieselmotor ikke utgjør mer enn seks prosent av den norske markedsandelen. I resten av Europa er imidlertid andelen i den samme perioden hele 55 prosent, noe som betyr at det ble solgt over 1,2 millioner bensinbiler og dieselbiler i dette kvartalet i Europa.
Andelen konvensjonelle biler er altså fortsatt dominerende og derfor finnes det et svært bredt og mangfoldig tilbud av bilmodeller med bensinmotor eller dieselmotor på markedet. Utviklingen av mer eller mindre skreddersydde modeller for alle slags behov, har pågått i mer enn 100 år.
For en rekke formål, ser mange bilbrukere at konvensjonelle bensinbiler og dieselbiler er den eneste løsningen. Dette gjelder for eksempel innen transport av tunge laster kombinert med utfordrende kjøreforhold eller mange personer.
Biler som går på diesel eller bensin har tilgang på drivstoff nærmest overalt. Tilbudet av bilmodeller med alternative drivlinjer som har tilsvarende spesielle egenskaper og høye kapasiteter som de konvensjonelle, er fortsatt begrenset. Som eksempel på bilmodeller med kapasiteter og egenskaper som vanskelig kan erstattes fullt ut i dag, kan vi nevne Toyotas ikoniske modeller Hilux og LandCruiser.