Slik virker fremtidens superbatteri

Fremtidens el- og hybridbiler vil få lengre rekkevidde, de vil lade raskere og koste mindre – samtidig som de vil kreve færre ressurser fra naturen. Toyota er godt på vei i utviklingen av fremtidens superbatteri som vil revolusjonere elektrifiserte kjøretøy.

En godt timet nyvinning

“Solid State Battery” (eller faststoffbatteri) er navnet på teknologien som etter all sannsynlighet vil ta over for elbil-batterier slik vi kjenner dem i dag. Litium-ion-batterier har spilt en særs viktig rolle i utviklingen av elbiler så langt, men vil om noen år ha nådd sitt fulle potensial. Dermed er timingen for en nyvinning god. Men hva er det som gjør disse nye superbatteriene bedre enn de vi kjenner i dag?

Hvordan fungerer det?

I all hovedsak dreier det seg om å erstatte flytende elektrolytt med fast elektrolytt. Når denne tyktflytende væsken er borte forsvinner også behovet for “skillevegger” mellom de ulike cellene i batteriet, og dermed kvitter man seg med unødvendig vekt og frigjør plass. Dette betyr imidlertid ikke at fremtidens batterier bare vil bli mindre, men at det også kan pakkes mer kraft i samme størrelse. For deg som sjåfør er resultatet økt rekkevidde.

Fordeler med Solid State-batterier:

- Høyere energitetthet: tar mindre plass og gir økt rekkevidde.
- Raskere lading
- Økt sikkerhet: Solid State-batterier er mindre brannfarlig
- Termisk motstand: Batteriene holder seg kaldere

Solid State-batterier kan dessuten lades opp vesentlig raskere enn litium-ion-batterier, og fullading kan skje på noen få minutter.
Overgangen fra flytende til fast elektrolytt innebærer også en nedgang i bruken av verdifulle naturressurser, med mindre bruk av litium, kobolt, mangan, nikkel og aluminium.

/
/
Lad opp på minutter

En annen fordel med Solid State-batteriene er at de har svært god termisk motstand – de holder seg kaldere og når rett og slett ikke opp i samme temperaturer som dagens lithium-ion batterier. Dette gjør at man kan redusere bruken av kjøling og andre energikrevende systemer, samtidig som at sikkerheten øker i og med at Solid State-batteriene mulighetene for antenning er betydelig redusert. I tillegg har fast elektrolytt egenskaper som gjør at batterienes ladetid reduseres radikalt, slik at en full opplading vil kunne gjøres på minutter i stedet for timer.

Når kommer det?

Toyota jobber kontinuerlig med å utvikle Solid State Battery-teknologien, for å kunne sette den i masseproduksjon i første halvdel av 2020-tallet. Det er også satt et mål om kunne tilby elektrifiserte versjoner av samtlige modeller innen 2025, og innen 2030 skal Toyota selge minst 1 million nullutslippsbiler årlig.

/
/

Relatert innhold

Mer om Toyota

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler