Norsk Innovasjonsindeks (NII) ved Norges Handelshøyskole (NHH) er en nasjonal måling av viktige bransjer og bedrifters innovasjonsevne der kundene er dommerne. Totalt måles 75 bedrifter i 19 bransjer. 300 av kundene til hver bedrift er spurt om hvordan de oppfatter bedriftens innovasjonsevne, hvor attraktiv den er i forhold til konkurrentene og hvor lojale de er til bedriften. Toyota kommer klart best ut blant billeverandørene.
0-100
Alle målingene rangeres langs en skala fra 0 til 100. Med 65 poeng ligger Toyota 8 poeng over snittet for bransjen og 11 poeng over på tvers av bransjer.
– Den bakenforliggende teorien tilsier en endring i kundenes oppfatning av bedriftenes innovasjonsevne vil endre deres oppfatning av bedriftens attraktivitet og dermed deres lojalitet til bedriftene. De mest konkurransedyktige bedriftene scorer høyt på alle tre variablene, skriver forskerne bak undersøkelsen på NHHs sider.