RepTrak 2018

Toyota klatrer mot omdømme-toppen

I en markant økning fra fjoråret klatrer Toyota til en femteplass totalt i årets RepTrak-undersøkelse – som eneste bilmerke blant toppscorerne.

Langt ned til nærmeste konkurrent

De siste årene har Toyota vært å finne blant RepTrak-listens topp ti-plasseringer, før det i 2017 ble et kjedelig fall til 19. plass. 
- Det er det nå svært gledelig å se at vi i 2018 har klatret hele 14 plasseringer i riktig retning – og at Toyota i tillegg til femteplassen totalt er eneste bilmerke blant de 13 toppscorerne i kategorien ’’fremragende omdømme”, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Hva er RepTrack?

Hvert år måler Apeland og Reputation Institute omdømmet til de mest synlige virksomhetene i Norge. Et representativt utvalg nordmenn bes om å oppgi de virksomhetene de selv mener har godt og dårlig omdømme. De 50 mest nevnte kandidatene, uavhengig av positivt eller negativt fortegn, utgjør den offisielle listen.

diagram showing point per contestant
Kunden i sentrum

- Den høye plasseringen i RepTrak er effekten av stor innsats fra alle våre medarbeidere i Toyota-organisasjonen rundt om i hele landet som leverer en enestående kundeopplevelse hver dag, og som følger opp den ledende produktkvaliteten fabrikken leverer, sier Olsen.

Toyota har et veldrevet forhandlernett der store deler av landet er dekket, og både selskapets egne undersøkelser samt uavhengige undersøkelser viser at kundetilfredsheten er høy og økende.

Øynene opp for Hybrid

Olsen forteller videre at Toyotas hybridteknologi er blitt svært godt mottatt av det norske folk, i tøff konkurranse med elbiler og ladbare hybrider. -Norge er et land med store variasjoner, og de ladbare bilene er ikke like brukervennlige overalt. Hybridene er det beste alternativet dersom kundene ikke har mulighet til å lade hyppig, fortsetter Olsen og viser til hybridenes selvladende drivverk som gir lave utslipp og forbruk uten at kunden trenger å plugge inn.

Elektrifiserte biler utgjør nå over 50% av det totale bilsalget i Norge, og av Toyotas personbilsalg utgjør de hybrid-elektriske bilene over 95 prosent av salget hittil i år.

- Det er fantastisk å få en bekreftelse fra forbrukerne selv på at vi gjør de rette tingene. Det motiverer oss til å jobbe enda hardere for å nå nye mål og visjoner, avslutter Olsen.

Om repTrak
  • Tester omdømmet til Norges mest synlige virksomheter.
  • Deltagerutvalget bestemmes gjennom nominering av et representativt utvalg nordmenn.
  • RepTrak gir virksomhetene en score på 23 attributter innen syv dimensjoner: Produkter og tjenester, samfunnsansvar, arbeidsmiljø, innovasjon, ledelse, etikk og økonomi. 
  • Med avansert datainnsamling over åtte uker unngår man at svarene påvirkes for mye dagsaktuelle hendelser.
  • RepTrack benyttes i mer enn 30 land verden over. 
Topp 10 - RepTrak 2018
 
  1. Freia
  2. Finn.no
  3. Hurtigruten
  4. Ikea
  5. Toyota
  6. Q-meieriene
  7. Kiwi
  8. Mills
  9. Vinmonopolet
  10. Stormberg
RepTrak-undersøkelsen baserer sin score på fire spørsmål om tillit, beundring, respekt og følelse for virksomhetene. I tillegg er syv dimensjoner med på å avgjøre scoren - Produkter og tjenester, samfunnsansvar, arbeidsmiljø, innovasjon, ledelse, etikk og økonomi.

Relatert innhold

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler

OK