En lett start
Ingen kunne vite at Sports 800, en liten bil med små proporsjoner og som var Toyotas første sportsbil i serieproduksjon, ville få stor betydning for fremtidige Toyotamodeller. Den fikk kjælenavnet Yota-Hachi – en japansk kortform for “Toyota 8” – og ble første gang vist som prototype for konseptmodellen Toyota Publica Sports på bilutstillingen “Tokyo Motor Show” i 1962.
Med fokus på lav vekt, kombinert med en tøff boksermotor på 790 cm3 med bakhjulsdrift, levde Sports 800 opp til konstruktørens ønske om å skape en kvikk og smidig bil med bemerkelsesverdig lavt forbruk – det lå på 0,38 liter/mil. En ny og fremtidsrettet versjon av bilen, Sports 800 Hybrid, utstyrt med en gassturbin som drev en elektrisk motor ble vist på samme bilutstilling så tidlig som på 1970-tallet.
Takket være påliteligheten og drivstoffeffektiviteten ble den svært populær i motorsport i hjemlandet. Sports 800 skaffet seg en tredjeplass i 24-timersløpet Fuji 1967 (passende nok bak to Toyota 2000GT) og huskes med glede, ikke bare som Toyotas første sportsbil i serieproduksjon, men også som en bil for sportsbilentusiaster.