Historien om Toyotas sportsbiler

Stamtavlen gjennom 50 år

Siden 1960-årene har Toyota overrasket og gledet folk med sine tolkninger av det som er en engasjerende, spennende og underholdende sportsbil. Mange av disse modellene har oppnådd en ikonisk status og noen av disse presenterer vi i denne artikkelserien.

En lett start

Ingen kunne vite at Sports 800, en liten bil med små proporsjoner og som var Toyotas første sportsbil i serieproduksjon, ville få stor betydning for fremtidige Toyotamodeller. Den fikk kjælenavnet Yota-Hachi – en japansk kortform for “Toyota 8” – og ble første gang vist som prototype for konseptmodellen Toyota Publica Sports på bilutstillingen “Tokyo Motor Show” i 1962.

Med fokus på lav vekt, kombinert med en tøff boksermotor på 790 cm3 med bakhjulsdrift, levde Sports 800 opp til konstruktørens ønske om å skape en kvikk og smidig bil med bemerkelsesverdig lavt forbruk – det lå på 0,38 liter/mil. En ny og fremtidsrettet versjon av bilen, Sports 800 Hybrid, utstyrt med en gassturbin som drev en elektrisk motor ble vist på samme bilutstilling så tildlig som på 1970-tallet.

Takket være påliteligheten og drivstoffeffektiviteten ble den svært populær i motorsport i hjemlandet. Sports 800 skaffet seg en tredjeplass i 24-timersløpet Fuji 1967 (passende nok bak to Toyota 2000GT) og huskes med glede, ikke bare som Toyotas første sportsbil i serieproduksjon, men også som en bil for sportsbilentusiaster.

/

2000GT

Toyota sportsbilhistorie (del 2)

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.