Finn nærmeste forhandler Bestill brosjyre Bestill prøvekjøring Min Toyota

Hydrogen? Er det trygt?

Her har du svaret vårt

Dette kan være det første spørsmålet du tenker på når du hører at vår brenselcelle­bil Mirai, er drevet av hydrogen. Her har du svaret vårt.

Det raske svaret: "Definitivt, ja!"

Toyota lanserer kun biler som er fullstendig trygge, og Mirai er inget unntak. I løpet av det siste tiåret, i alle slags krevende terreng, har hundrevis av testbiler blitt grundig veitestet, kollisjonstestet og sikkerhetstestet. De har fått prøve seg i kulden nord i Finland og varmen sør i Spania. Drivstofftankene med hydrogen har blitt skutt på av maskinvåpen. Resultatet? Mirai har passert alle testene med glans. Den er like trygg som alle andre av Toyotas biler. Det faktumet at den er drevet av hydrogen, har absolutt ingen negativ effekt på bilens sikkerhet.

Det lange svaret

Med det korte svaret som utgangspunkt, ser vi nærmere på tre aspekter relatert til sikkerhet ved en hydrogendrevet bil som Mirai: bilen, tankeprosessen og hydrogen som drivstoff.

BILEN: Solide drivstofftanker og svært følsomme hydrogen­sensorer

Hydrogenet som driver Mirai lagres under et trykk på 700 bar i to kompakte, lette tanker. Toyota har jobbet med utformingen siden år 2000, og er mer enn fornøyde med deres styrke og sikkerhetsnivåer. Hydrogentanken har et karbonfiberskall som er dekket med et lag av glassfiber. Dersom bilen skulle vært involvert i en ulykke, vil eventuelle skader på hydrogentanken være godt synlig. Tester kan deretter utføres for å vurdere om det er selve karbonskallet som er skadet. Hele tanken er foret med plast for å forsegle hydrogenet.

Som tidligere nevnt, har tankene blitt utsatt for ekstrem testing. De er konstruert for å tåle opptil 225 prosent av sitt eget driftstrykk, noe som er en betryggende sikkerhetsmargin. I et usannsynlig tilfelle av en lekkasje, har Mirai svært følsomme sensorer som oppdager selv de minste mengdene av hydrogen. Disse er plassert på strategiske steder for øyeblikkelig påvisning og varsling om lekkasje. I et ekstremt usannsynlig tilfelle av en lekkasje i drivstoffsystemet, vil sensorene slå av sikkerhetsventilene og selve kjøretøyet umiddelbart. Som et tredje sikkerhetshetstiltak, er kupeen strengt adskilt fra hydrogentankene, dermed vil hydrogenet spres gradvis ut i atmosfæren.

/
TANKE­PROSESSEN: Internasjonale sikkerhetsstandarder på plass

Fylling av drivstoff er en kritisk prosess, fordi det innebærer menneskelige handlinger. Noe som kan føre til uforutsette og farlige situasjoner, som å begynne å kjøre mens drivstoffslangen er koblet til bilen. Derfor er en rekke sikkerhetsforanstaltninger på plass.

For det første, inneholder munnstykket i enden av hydrogenpumpa en mekanisk lås for å sikre optimal forbindelse med bilens drivstoff­innløp. Med mindre den mekaniske låsen klikker sikkert på plass, vil ikke fyllingen starte.

For det andre, kontrollerer en trykkmåler eventuelle lekkasjer i systemet mellom fyllestasjonen og bilen. Hvis det oppdages en lekkasje, blir tankingen avbrutt.

For det tredje, er fyllehastigheten nøye regulert. Dette for å unngå overoppheting under overføring av drivstoff. Temperaturmåleren er plassert i bilens hydrogentank, og kommuniserer med munnstykket via infrarød teknologi, for å regulere strømningshastigheten av hydrogen inn i bilen. Mirai følger de gjeldende internasjonale standardene SAE J2601, SAE J2799 og ISO 17268 som er sikkerhetsgrenser og ytelseskrav for hydrogendispensere.

/

Kriteriene inkluderer maksimal temperatur av drivstoff ved munnstykket til dispenseren, maksimal hastighet på drivstoffoverføring og maksimal frekvens av trykkøkning. Hvis du prøver å kjøre av gårde i en Mirai mens munnstykket på dispenseren er festet til bilen, vil du ikke lykkes. Tenningen på bilen er frakoblet inntil du har fjernet munnstykket og lukket bilens tanklokk. For å være helt sikker, er et ekstra sikkerhetssystem innebygd som låser pumpa hvis slangen blir strukket for hardt under tanking.

GASS: Å bruke det letteste elementet i universet har sine fordeler

Hydrogen er 14 ganger lettere enn luft. Skulle det oppstå en lekkasje, vil hydrogenet stige ut i atmosfæren. Takket være sin status som ‘’det minste molekylet'' i universet, forsvinner det raskt ut i luften. Fordelen ved dette, er klart illustrert ved testing av avfyrte skudd mot hydrogentanken. Når hydrogen antennes, ser det ut som en flammestråle, noe som er mye tryggere enn en opphopning av gass som plutselig kan eksplodere.

Til slutt: Mirais tank har en enhet som avlaster trykk, som frigjør hydrogen gradvis i tilfelle temperaturen skulle tilnærmes brannfarlig. Dette forhindrer overtrykk eller eksplosjon: langt fra stereotypen av en hydrogen­eksplosjon. Dessuten etterlater resultatene av en brann mye av bilen uskadet.

Oppsummering

Hydrogen er like trygt som et hvilket som helst annet drivstoff. Det er blitt brukt som energibærer i flere tiår. Toyota har enorm kunnskap og erfaring for å håndtere det på en trygg måte. Det er en karbonfri, ufarlig energikilde som kan produseres fra mange fornybare ressurser, uten å avgi klimagasser når det brukes som drivstoff. Det er kanskje ikke så rart at "Mirai" er et japansk ord som betyr "fremtid".

Hydrogen? Er det trygt?

Her har du svaret vårt

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.