Mirai: 0% utslipp. 100% visjonær

Møt Miraieiere i Europa

Toyota har en stolt historie med nyskapende og visjonære ideer som førte frem til verdens første masseproduserte hybrid i 1997 og som tok enda et skritt videre ved å introdusere den fremtidsrettede, hydrogendrevne Mirai i 2014. Det vakte oppsikt at Mirai er en elektrisk bil som ikke trenger lading, takket være den unike brenselcellestakken som genererer elektrisk energi helt uten utslipp.

Etter hvert som stadig flere får sansen for den visjonære Mirai, forandres måten vi kjører på, og demonstrerer i praksis at hydrogen ikke bare er en fjern mulighet, men faktisk en realitet her og nå. Vi har snakket med noen av de første Miraieierne for å forstå hvordan de tenker rundt mobilitet i fremtiden og hvordan Miraiteknologien bringer oss nærmere et samfunn drevet med hydrogen.

Mirai er basert på en enestående, avansert teknologi som har appell til svært forskjellige mennesker: fra de som er opptatt av fornybar energi, de som arbeider med å bygge opp en infrastruktur for hydrogen, de som foretrekke Mirai fremfor en konvensjonell bil til en mor som er opptatt av å oppdra den nye miljøforkuserte generasjonen.

Birgit Liodden er den første private Miraieier i Norge. Hun er en ivrig miljøforkjemper og bestemte seg for å bidra til å løse forurensingsproblemene i Oslo ved å velge hydrogenteknologi og bruke Mirai som bil i det daglige.

Robert Döring er leder for offentlig politikk i Enertrag, et av de største selskapene med virksomhet over hele Europa innen fornybar energi. På samme måte som selskapets hans er en pioneer på sitt område, reflekterer det å bruke Mirai som firmabil med sin nyskapende og innovative brenselcelleteknologi den samme grunntanken.

Ulrika Lindahl arbeider som prosjektansvarlig og utviklingsstrateg i Mariestad, en svenk by som investerer stort i fornybar infrastruktur: 2 barnehager drives helt og fullt av solceller og hydrogen og dessuten en solenergipark knyttet til et energisystem med en brenselcellestasjon.

Nicolas Iwan er direktør i H2 Mobility, et initiativ som har som mål å bygge infrastruktur for hydrogen i Tyskland. Ved å kjøre en Mirai bidrar Nicolas til å fremme saken han brenner for og viser at hydrogen fungerer og faktisk er en del av fremtiden for mobilitet.

Jacob Krogsgaard en en av grunnleggerne av H2 Logic som nå er en del av NEL Hydrogen-gruppen som bygger hydrogenstasjoner. Å kjøre en Mirai passer perfekt for en med Jacobs yrke og er også bilen han velger til annen kjøring siden den er bærekraftig, komfortabel og pålitelig. Faktisk har Jocob til nå tilbakelagt 77.000 km i sin Mirai - og kjørelengden øker stadig

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.