Prius Plug-in Hybrid setter en ny standard

.

Nye Prius Plug-in Hybrid kombinerer fordelene fra den nye fjerdegenerasjons Prius med en klasseledende elektrisk rekkevidde og en rekke innovative teknologier. Nå har forhåndssalget startet i Norge med attraktive priser.

Toyota var først i verden med å tilby Plug-in hybridteknologi. Nå lanserer selskapet sin andre generasjon Prius Plug-in Hybrid, som er et viktig steg mot målet om å redusere CO2-utslippene fra sine biler med 90%* innen 2050, gjennom hybrider, Plug-in hybrider, elektriske biler og hydrogenbiler.

Nye Prius Plug-in Hybrid får en rekke sofistikerte teknologiske nyvinninger, inkludert en Dual Motor EV-drift, et batterivarmesystem og to verdensnyheter – et solcelleglasstak som gir økt elektrisk rekkevidde, samt et klimaanlegg med gassinjeksjons-varmepumpe.

Den elektriske rekkevidden er mer enn doblet til over 50 km og maksimal elektrisk hastighet er økt fra 85 til 135 km/t. Den nye Prius Plug-in Hybrid representerer et stort sprang fremover gjennom bedre effektivitet, kjøreegenskaper, innovasjon og design.

Ledende Plug-in-hybrid teknologi

I hjertet av den nye Prius Plug-in Hybrid finner vi den siste generasjon av Toyotas avanserte Plug-in teknologi. Den tilbyr kundene to biler i én: En enda mer sofistikert fullhybrid, samt muligheten til å kjøre elektrisk mer enn dobbelt så langt som forrige generasjon.

Den betydelig økte elektriske rekkevidden er basert på teknologiske nyvinninger i tre nøkkelområder: optimal batteriutvikling, maksimering av elektrisk kjøring og forkorting av ladetiden.

Det store litium-ion batteriet er plassert under bagasjerommet og er avgjørende for å gi bilen en betydelig lengre elektrisk rekkevidde på over 50 kilometer. Batteristørrelsen er økt fra 87 til 145 liter, mens energikapasiteten er doblet, fra 4.4 til 8.8 kWt og har en vekt på 120 kg, kun 50% mer enn forgjengeren.

Ladeeffekten er økt fra 2 til 3.3 kW, og batteriet kan lades inntil 65% raskere; på bare 2 timer når man benytter Type II Mode III Mennekes kontakt, og 3 timer og 10 minutter ved å bruke en standard kontakt. Ladeprosessen er nå programmerbare på ukentlig eller daglig basis, og inkluderer muligheten til å samtidig lade og kjøle kupéen.

/
Helt nytt klimaanlegg

En annen viktig nyhet på nye Prius PHV er klimaanlegget, som nå har integrert både en gassdrevet varmepumpe og en forvarmingsfunksjon som betjenes via bilens fjernkontroll eller via en egen meny i bilens display med kontrollfunksjoner på rattet. Varmepumpen genererer varme i kupeen ned til -10 grader Celsius i EV mode, uten å starte bensinmotoren.

Dette er mer energiøkonomisk effektivt, sammenlignet med det å benytte bensinmotoren til å frembringe kulde/varme eller benytte ren elektrisk oppvarming fra EV batteriet vinterstid. Et system med varmepumpe vil dermed øke den elektriske rekkevidden, men man har likevel en god kjøle og varmeapparatfunksjon. Klimaanlegget i Prius PHV benytter naturligvis den nyeste og mest miljøvennlige AC gassen på markedet, HFO-1234yf.

Med det nyutviklede forvarmingssystemet kan du koble til ladekabelen når du parkerer bilen. Deretter kan du legge inn tidspunktet du skal starte bilen igjen, for eksempel neste morgen, ved et angitt klokkeslett. Forvarmingsfunksjonen vil da beregne ladetiden til fullt batteri i henhold til satt avreisetidspunkt og de siste 10 minuttene før avreise vil systemet også starte varmepumpen og klima anlegget for å varme opp bilens kupe

Et nytt batterivarmesystem er også utviklet for nye Prius PHV og kan aktiveres via forvarmingssystemet når bilen står koblet til strømnettet. Denne funksjonen sikrer at EV batteriet vil oppnå en optimal temperatur for maksimalt mottak av ladestrøm og systemet er operativt ned til -20 kuldegrader. Dette sikrer føreren full batterikapasitet og batterikraft fra start, selv i lave temperaturer.

/
Avansert teknologi gir bedre effektivitet

Taket på nye Toyota PHV kan leveres med et stort solcellepanel som generer strøm som kan lade hybridbatteriet. Når bilen er parkert (men ikke når den lades fra strømnettet) vil solcellene lade et dedikert batteri, som når det er fulladet vil pumpe lading til hybridbatteriet.

Mens man kjører vil solcellene lade 12-volts batteriet og vil således bidra til redusert energiforbruk for hovedbatteriet. Lading fra solen kan øke den elektriske rekkevidden med opptil 5 km per dag, tilsvarende ca. 1000 km på et år. Bilen kan nå kjøres i “Battery Charge Mode”, som bruker motoren til å lage strøm og lade batteriet når bilen kjøres i HV (hybrid)-modus.

Solceller
/
Priser

Nye Prius Plug-in Hybrid har fått svært attraktive priser. På grunn av klasseledende CO2-utslipp har bilen ingen engangsavgift, kun vrakpant. Lansering i Norge i mars 2017. Forhåndsbestilling er startet.


Modell
CO2 utslipp g/km Motor HK Veil. utsalgspris*
Prius Plug-in Hybrid 1.8 Active Style 22 122 335 500,- 
Prius Plug-in Hybrid 1.8 Executive 22 122 349 300,-
Prius Plug-in Hybrid 1.8 Solar

22 122 355 700,-
Utstyrspakke (ikke tilgjengelig for alle modeller)
Skinnseter

16 000,-
Fargetillegg
Metallic 5 200,-
Pearl metallic 6 500,-

*Dette er kun veiledende priser levert Oslo, inkl. frakt-, lev.- og reg-omkostninger. Kontakt din Toyota-forhandler for eksakte priser, spesifikasjoner og kampanjetilbud.

Les mer om Prius

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler