- Har du en drøm – hopp i det

Toyota på veien med naturfotografen @lebackpacker

Superlativene sitter løst når Johan Lolos, bedre kjent som Instagramprofilen @lebackpacker, forteller om de siste to ukenes rundreise i Nord-Norge.

- Norge er verdens beste land. Jeg liker ikke Norge, jeg elsker Norge!

@lebackpacker

Vi snakker med ham på vei til Tromsø i en Hilux han for anledningen har lånt av Toyota Nordvik.

- Hiluxen er en Arctic-Trucks-versjon som ser kjempekul ut, men som strengt tatt ikke har vært nødvendig her i Norge siden man sjelden kommer til steder der man har dårlig framkommelighet, men det er uansett en perfekt bil på denne turen.

For en som lever av å reise til en rekke av verdens utposter, gjerne langt fra både folk og asfalterte veier er samarbeidet med Toyota en god match.

- Jeg elsker merket og bilene. Du ser aldri en Toyota med problemer, de er ganske enkelt de mest robuste pålitelige bilene man får. Noe som kommer godt med i min jobb.

/
Lofoten en favoritt

Hittil har Johan vært i Lofoten, Vesterålen og Senja.

- Favorittstedet er nok Lofoten. Det er en grunn til at folk drar dit for å si det sånn. - Jeg elsker også Senja. Lyset er fantastisk på denne tiden av året. Og jeg har vært heldig med været, i dag er det vel 20 grader ute.

Hver dag legger han ut en 15-20 bilder i en Instagram-story på @lebackpacker som de tett på 440 000 følgerne hans kan drømme seg bort i.

Drømmejobben

Han snakker om både Nord-Norge og livet som naturfotograf med en smittende entusiasme. Og lidenskapen må nesten være der, for selv om det høres forlokkende ut å leve av å reise verden rundt og ta bilder så ligger det mye arbeid bak.

- Jeg jobber ofte 16-18 timer om dagen. Dette er en lidenskap, men det er definitivt også en jobb. En jobb han skapte selv.

- Etter endt utdanning i PR i 2013 dro han til Australia i et år for å perfeksjonere fotoferdighetene.

- Jeg hadde egentlig bare tenkt å leve som backpacker på ubestemt tid, men etter en stund økte interessen på Instagram. Jeg begynte å få sponset litt utstyr i takt med at interessen for @lebackpacker tok seg opp.

- For to og et halvt år siden bestemte jeg meg for at jeg ville prøve å leve av dette på heltid. Og til andre som går med en urealisert drøm i magen har han et råd – hopp i det. - Du har ingenting å tape. Folk argumenterer med at de har hus og bil. Selg bilen, lei ut huset og jobb hardt. Det er det beste rådet jeg kan gi.

- Lykkes det ikke i første omgang så har du lært noe til neste gang. Og lykkes det aldri så prøvde du i alle fall.

Veien videre

Turen på fastlands Norge går mot slutten, neste destinasjon på listen er Svalbard. Deretter drar han videre til Island - hvor han skal låne en Land Cruiser. Dette blir imidlertid ikke siste tur til Norge.

- Jeg prøver å komme i hvert fall en gang i året. Neste gang skal jeg prøve å komme om vinteren. Lyset er fantastisk i mars.

Vi får se, avslutter han.

/
/

Mer om Hilux

Legenden har blitt enda bedre Legenden har blitt enda bedre Det er mange gode grunner til at Toyota Hilux har solgt utrolige 16 millioner enheter siden den kom på markedet i 1968. Nå blir listen med skryt og godord enda lengre. En god, trygg og lojal arbeidskamerat En god, trygg og lojal arbeidskamerat For gutta i Numedal Hytteutvikling AS er plass, fremkommelighet og komfort avgjørende for en effektiv arbeidsdag. Nye Toyota Proace oppleves som en god, trygg og lojal arbeidskamerat. Toyota Trackday Toyota Trackday I slutten av august var det duket for en dag med kjøreglede på Vålerbanen i Solør. Med drifting, offroad-kjøring og mye mer på agendaen. Nye Hilux Nye Hilux Den helt nye Hilux er tøffere, sterkere og har bedre fremkommelighet enn noensinne. Samtidig tar den steget inn i en ny æra med stil, komfort, sikkerhet og avansert teknologi som vil tilfredsstille de mest kresne brukerne. Toyota på bilutstillingen i Genève 2016 Toyota på bilutstillingen i Genève 2016 Genève Motor Show: Oppdag hvordan Toyota bringer en bedre fremtid til veiene, der en bil vil fange ekstra oppmerksomhet: Nye Toyota C-HR! 5 artige Toyota-reklamer 5 artige Toyota-reklamer Se noen av de beste reklamefilmene fra Toyota rundt om i verden. Arctic Trucks Arctic Trucks Arctic Trucks Norge har spesialisert seg på modifisering av 4WD for bruk i tøffe miljøer som for eksempel på skogsbilveier, på snø og is, i søle og på gjørmete vei eller i sanden. Hilux-historien Hilux-historien Hilux er kjent for sin evne til å takle alle slags røffe utfordringer. De inkluderer blant annet ekspedisjoner til Nordpolen, til Sydpolen og Rally Dakar. Etter hvert er Hilux blitt bilen for dem som er i markedet for en kraftfull, ustoppelig arbeidshest.
Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.