Folkets dom over Toyota Yaris

Dagbladets testpiloter fikk prøve salgsvinneren Toyota Yaris Hybrid i 14 dager.

Det er ingen anerkjennelse som henger høyere enn folkets.

Det er sant ikke bare for idrettsutøvere og musikere, men også for bilprodusenter. Vi i Toyota gikk derfor sammen med Dagbladet for å finne fem personer som alle skulle få låne en Yaris hybrid i to uker. Målet var å få deres oppriktige og uretusjerte vurderinger. 

De fem, Siri, Catharina, Elin, Nina og Bodil, ble trukket ut tilfeldig blant 500 søkere. I denne artikkelen feller de sin dom over nye Yaris.

/
Testet hverdagen med hybrid

Yaris er en av Norges mest populære biler, med en sjetteplass på salgsstatistikkeni 2016 og 95 prosent av Yaris-kjøperne velger hybridversjonen.

Yaris Hybrid drives av to energikilder: en vanlig bensinmotor og en elektrisk motor - som ikke trenger ekstern lading takket være regenerering av energi. Kvintetten av testpiloter skulle leve med bilen i to uker og ble bedt om å spesielt vurdere hybriddrivverket.

- Jeg ble overrasket over hvor sømløst bilen byttet mellom strøm og bensin under kjøring. Den var lettkjørt da bilen selv styrer om man bruker strøm eller bensin, sier Siri.

Også Catharina lot seg imponere. 

- Bilen er stille og man kan følge på skjermen når bilen lader/bruker drivstoff. Jeg føler også at drivstoffet varte lenger enn på bil uten hybrid.

Bedre komfort og plass

Nye Yaris har blitt mer komfortabel enn sine forgjengere, noe vurderingen til testpilotene understøtter. 

Elin nøyde seg riktignok med seks av ti, men Siri og Catharina ga den åtte og Bodil og Nina ga den ti av ti mulige.

I en småbil er smart utnyttelse av plass viktig og også her var majoriteten av testpilotene godt fornøyde. Elin nøyde seg med en firer og begrunnet det med liten bagasjeplass, Bodil, Nina og Siri ga den alle ti og Catharina la seg på en åtter.

- Jeg var overrasket over størrelsen. Jeg fikk en trille og varer inn i bagasjen uten problemer, sier Siri. 

Catharina syntes det var supert at seter kan legges ned for å få inn lange gjenstander. 

- Det er en bra oppgradering fra forrige Yaris. Det er mye bedre bagasjeplass nå. Tommel opp!

/
/
Tøffere!

Den nye designen falt også i smak. 

- Den er tøffere og skiller seg ut fra andre biler i samme klasse, sier Siri. 

- Den er blitt noe «freshere» enn tidligere og lysene bak har fått fint design. Nå har jeg prøvekjørt vanlig modell av bilen, men velger man modellen som er tofarget så har jo designen blitt utrolig bra, sier Catharina som sikter til den populære BI-TONE-utgaven.

Her kan du konfigurere din nye Yaris

- Bilen gir uttrykk av å være en bil med ekstra utstyr, samt har et sporty utseende, sier Bodil. 

Også Elin mente designen er forbedret, og syntes også den innvendige designen er ok.

Sikkerhet i høysetet

Yaris-kundene forventer at bilen er i forkant teknologisk, spesielt hva gjelder sikkerhet. Toyota Safety Sense er standard og inkluderer blant annet filskiftevarsling, automatiske fjernlys og kollisjonsvern. Sistnevnte signaliserer med lyd og lys hvis det er fare for en kollisjon og hjelper å bremse om man ikke reagerer.

Testpilotene lot seg overbevise. 

- Kollisjonsvern varslet én gang og føles som en sikkerhet. Filskiftevarsling brukte jeg lite, men det er absolutt en trygghet. Det er helt topp med skiltgjenkjenning og at man kan se fartsgrensen hele tiden. Det kommer til å bli savnet, sier Catharina.

Hun får støtte av Bodil. 

- Jeg liker at det er automatisk fjernlys og skiltgjenkjenning. Kollisjonsvernet har jeg ikke prøvd i praksis, men det høres ut som en god trygghet i krisesituasjoner.

Når det kom til opplevd trygghet, hadde ingen av de fem noe å utsette på bilen. 

- Jeg er godt kjent med Toyota og det føles som sikre biler. Det føles også tryggere å ha en noe større bil en det jeg har i dag, sier Catharina. 

- Bilen ser liten ut, men føles trygg i kjøring, sier Siri.

Forbedret hverdagskomfort

I utviklingen av nye Yaris har et fokusområde vært teknologi som forenkler hverdagen. 

Multimedia-systemet har tatt et stort steg framover fra forrige generasjon. Toyota Touch-skjermen er skarpere enn noen gang tidligere og har en dypere 3D-effekt. Ikke for syns skyld, men fordi det gir sjåføren enda bedre oversikt. DAB er en selvfølge og tilkobling av mobilen er gått fra helt enkelt til enda enklere.

- Veldig bra med skjermen foran hvor man kan bruke navigasjon, spille fra ulike enheter og så videre. Likte også godt den lille skjermen foran rattet der man ser fart på veien, klokke, temperatur og at man også kan bruke knappene på rattet til å for eksempel ta telefonen eller legge på, sier Catharina.

Siri trakk fram nøkkelfri tilgang og satte også pris på sømløs tilkobling av mobilen. 

- Keyless! Det er genialt å slippe å trykke på knappen på døren. Det holder å ha nøkkelen i lommen. Supert når man har varer i en hånd og en unge i den andre. Enkel oppkobling av mobil!

/
Totalinntrykket

Til slutt ble de fem bedt om å gjøre en totalvurdering av nye Toyota Yaris. 
Siri, Catharina og Elin landet alle på åtte, mens Nina og Bodil ga den ti av ti. Snittet ble altså 8,8 av 10.

Det er et lite utvalg som har avgitt sin stemme her, men det er en vurdering som understøttes av Yaris’ 20 år som en av Norges mest populære biler og fem år sammenhengende på topp-ti-listen over Norges mest solgte biler. Også hybridteknologien vår har fått folkets anerkjennelse. Fordelt på de ulike modellen våre finnes det i dag 10 millioner Toyota hybrider på veiene verden over.

Vil du gjøre opp din egen mening om Yaris eller en av våre andre modeller? Du er selvsagt mer enn velkommen hos en av våre forhandlere. 

Les mer om Nye Yaris her

Mer om Yaris

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.