Hybridenes vinterfordeler

Slik hamler hybridene opp med den norske vinteren.

Med fjorårets vinter friskt i minnet er det igjen på tide å gjøre seg klar for de lange, kalde månedene. Vinteren byr på en ekstra utfordrende bilhverdag, men hybridene har faktisk flere egenskaper som gjør at de egner seg godt som vinterbiler. Les videre om hvorfor det er smart å gå vinteren i møte med en hybrid fra Toyota.

/
Fordeler med hybrid om vinteren:

- Starter lett i kulda
- Myk start og bedre veigrep
- Hybridene blir raskt varme etter start
- Upåvirket rekkevidde i kulda

Starter lett i kulda

Lite kan ødelegge en ellers fin vintermorgen som en død bil i kulda. Tenningen feiler i sin eneste oppgave og du kommer deg ikke av flekken. Tiden går og minusgradene biter.

Temperaturfall kan for noen sees som et forvarsel på startvansker, men for Toyotas Hybrider er ikke dette tilfellet. Det kan du takke den kraftige startmotoren for.

Tradisjonelle personbiler har en egen startmotor på ca. 1 hk, mens de du finner i vanlige lastebiler kan bikke opp mot mot 5 hk. I Toyotas hybrider er det derimot selve el-motoren med 20-50 hk(!) som har jobben som startmotor.

Som startbatteri brukes hybridbatteriet som har opptil 244V spenning og dermed er mange ganger så sterkt som et vanlig bilbatteri.

“Å få start på en Toyota i kulda har jeg aldri hatt noen problemer med – de starter alltid. Hybriden er ikke noe unntak, starter alltid på første forsøk, samme om det er 30 blå.”

- Tom Arne, Kløfta, Toyota C-HR Hybrid

Myk start og bedre veigrep

Om vinteren gjør snø og is det varierte, norske terrenget ekstra utfordrende. Enten det er en krevende bakke der du bor eller en en trang og snødekket grusvei på vei til hytta, så ønsker man å være trygg på at bilen kommer seg helt frem.

Og trygg kan du være i en hybrid fra Toyota, som takket være hybridteknologien er sikret veldig god fremkommelighet.

Hybridenes største fortrinn hva gjelder fremkommelighet ligger i girkassa. Den har 100 % trinnløs overføring og kan også ha en lavere utveksling enn andre terrengbiler sine lavgir-serier.

Dette gir en mykere igangsettelse, mindre sjanse for hjulspinn og dermed mindre sjanse for å sette seg fast.

/

“Jeg har aldri hatt problemer med å komme meg opp og fram. Rett og slett en skikkelig god bil på vinteren.”

- Catharina, Drammen, Yaris Hybrid

Innebygget varmegjenvinning

Bilkjøring og frysing er en kombinasjon man ønsker å unngå. De fleste du spør vil nok være enige i at det er ubehagelig å fryse, men lav temperatur i bilen kan påvirke langt mer enn bare sjåførens egen komfort. En bil med duggete ruter og en sjåfør som fikler med viftene kan beskrives slik: Dårlig sikt og manglende fokus gir svekket situasjonskontroll.

De fleste hybridene fra Toyota er derimot utstyrt med eksosvarmegjenvinner (EHR). Dette vil si at når bilen er kald, så sendes kjølevæsken fra motoren ned til eksosen for å hente varme. Dette bidrar til at både motor og kupé blir raskt varme etter start, og til et lavere forbruk.

EHR - Exhaust Heat Recovery

Med eksosvarmegjenvinning sendes kjølevæsken fra motoren ned til eksosanlegget. Der varmes den opp og sendes tilbake slik at motor og kupé raskt får høyere temperatur.

Trenger du firehjulstrekk?

Bratte bakker på vinterføre: Vi testet Toyotas nye RAV4 Hybrid med tohjulstrekk. Hvor fremkommelig er egentlig Toyotas RAV4 Hybrid med tohjulstrekk? Vi tok med oss tidligere Gatebil-redaktør Leif Nilsen og Toyotas produktsjef Tom-Fredrik Rygh for å teste nettopp dette. Leif Nilsen er ikke bare en bilentusiast, men var også bilansvarlig for filmen Børning 2. Han sitter bak rattet, mens Tom-Fredrik besvarer spørsmål og observerer i passasjersetet.

Se hvordan det gikk da Nilsen og Rygh prøvde seg opp bakkene ved Landfalltjern i Drammen.

Les mer

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler