Hybrid og El-bil på topp

I 2017 ble det skrevet et aldri så lite stykke bilhistorie – og det i Norge.

I 2017 ble det skrevet bilhistorie i Norge

Det var dømt til å skje før eller siden: drevet av både avgifts-insentiver og et massivt oppbud av gode alternativer, gikk trekløveret hybrid, plug-inn hybrid og elbiler i 2017 forbi de tradisjonelle bensin- og dieselbilene på salgsstatistikken. 
Samlet stod de elektriske for 52,2 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Og med det skrev Norge seg inn i historiebøkene, for det har aldri skjedd før – i noe land.

Et merke skiller seg ut

Merket med flest solgte elektrifiserte biler - og det med god margin - var Toyota, som satser på selvladende hybrider.  Vi tok en prat med informasjonssjef og miljøansvarlig i Toyota Norge, Espen Olsen, om hva det er og hvorfor det er så populært.

Først, hva er egentlig hybrid?

Det ligger egentlig litt i navnet. Hybridbiler benytter to energikilder og kombinerer motorenes egenskaper slik at de utnyttes best mulig. Hos oss i Toyota kombinerer vi en svært effektiv bensinmotor med en eller flere el-motorer, avhengig av modell. Fra elmotoren får man umiddelbare krefter og dreiemoment, samt komfortabel og miljøbesparende kjøring. Samtidig gir bensinmotoren lang rekkevidde og mulighet til å kjøre i høye hastigheter.

Men å kjøre økonomisk kan man vel klare med en bensin- eller dieselbil også?

Langt på vei så kan man det, men ikke på samme nivå med variert kjøring. En hybrid kan koble ut bensinmotoren når den ikke trengs, for eksempel inn mot et kryss eller ved kjøring i kø i lave hastigheter. Med diesel har man dessuten høyere lokale utslipp, spesielt av NOx som er svært helseskadelig.

Miljø er altså viktig, men det er kanskje mer som forklarer det gode salget?

Det er det absolutt. Nordmenn er opptatt av ny teknologi, og vi leverer dette til konkurransedyktige priser. Hybrideierne er dessuten de mest fornøyde kundene våre. De forteller oss at de ønsker å spare både miljøet og lommeboka, og at hybrider gir en svært komfortabel kjøreopplevelse, forteller Olsen.

Sitter i bilen ser på dashbord
Ser Espens ansikt i bilspeilet

Selvladende og selvhjulpne

Innenfor kategorien hybrid finnes det to ulike typer hybrider. Men hva er egentlig forskjellen på disse, og ikke minst hva skal man velge? Vi spurte Olsen.

Forskjellen er at en plug-in hybrid må lades, og det må ikke en selvladende hybrid. De som vurderer en plug-in bør derfor vurdere mulighetene for å lade på jobb og hjemme. Hvis man ikke lader den hyppig, vil forbruket i mange tilfeller være høyere enn for en selvladende hybrid, på grunn av økt vekt på batteriet.

Og så er det jo et poeng at selvladende hybrid funker overalt, alltid. Du er ikke avhengig av å ha en stikkontakt tilgjengelig for å få det beste ut av den.

Og det kommer fra informasjonssjefen i et selskap som selv produserer verdens mest effektive plug-in hybrid?

Ja, vi gjør det, men vi kan ikke hevde at plug-in passer alle av den grunn. Selvladende hybrider er allsidige og kan tilfredsstille de fleste bilbehov, fra småbiler til store familiebiler. For å finne modellen som passer den enkelte er det viktig å vurdere eget kjøremønster, plassbehov, hvor mye man vil betale og hvorvidt man faktisk kommer til å lade den.

Det er en del å ta hensyn til. Det er vel fort å gå seg litt vill?

Ja, men en Toyota-forhandler vil kunne hjelpe deg med å finne ut hva som passer best for deg. Vi anbefaler selvsagt at man prøvekjører, for hybridene må oppleves, smiler Olsen.

Og hva er argumentet for å velge akkurat en Toyota selvladende hybrid?

Toyota har jobbet med hybrider i over 20 år, og det gir oss en del fortrinn. Teknologien er velprøvd, med mer enn 11 millioner hybrider er solgt hittil. Og vi vet at det funker, i snitt kjører de selvladende hybridene våre elektrisk halvparten av tiden i tettbygde strøk. Det har vi konkrete data på fra prøvekjøringer i inn- og utland. Dessuten ligger hybrider på et konkurransedyktig prisnivå målt opp mot andre biltyper som plug-in hybrider og elektriske biler, avslutter Olsen.

/

Relatert innhold

En perfekt balanse mellom komfort og pris En perfekt balanse mellom komfort og pris Mer og mer av teknologien som gjorde klassiske «baksetebiler» behagelige har sakte men sikkert funnet veien inn i mer folkelige biler. Spesielt et bilmerke har funnet en perfekt balanse mellom pris og komfort. Nordmenn elsker hybrid Nordmenn elsker hybrid Også fjoråret var et bra år for Toyota. Aldri har de solgt flere hybrider. Suksessen er ingen tilfeldighet, men et tegn i tiden. Samarbeid mellom bakker og berg Samarbeid mellom bakker og berg 71° Nord, verdens lengstlevende realityserie er tilbake på skjermen for nittende år på rad. Toyota er med på ferden. Det opplagte valget Det opplagte valget Med tre barn, hytte på fjellet og kajakk på taket var Auris Touring Sports et enkelt valg for Anne-Sofie Furuhaug. 5 tips som gjør hverdagen bedre 5 tips som gjør hverdagen bedre Ha nok plass i bagasjerommet, gjør barna fornøyde, ikke får en uforutsett regning og ikke bekymre deg! Møt familien som har eid hele 40 Toyotaer Møt familien som har eid hele 40 Toyotaer Helt siden 1979 har denne familien sverget til det samme bilmerket. Fordelt mellom fem familiemedlemmer har de eid hele 40 Toyotaer, og flere skal det bli. Toyota dominerer hybrid-markedet Toyota dominerer hybrid-markedet Tjue år etter lanseringen av vår første Prius, har hybrid-salget fortsatt å stige. Vi er stolte av å kunngjøre en ytterligere milepæl i Toyota Hybrids vekst, nå som det globale salget har passert ti millioner hybrider. Enklere blir det ikke Enklere blir det ikke Noen ting blir enklere jo eldre man blir, og det er ikke unormalt at man setter en aldersgrense på ting som man mener er for vanskelig å mestre for de som er litt yngre. Eller? Derfor velger nordmenn hybrid Derfor velger nordmenn hybrid Siden den første hybriden ble lansert i Norge for 17 år siden har nordmenn kjøpt over 40.000 hybrider bare fra Toyota, og i Europa passerte den japanske produsenten nylig 1 million solgte hybridbiler. Prius Plug-in Hybrid setter en ny standard Prius Plug-in Hybrid setter en ny standard Nye Prius Plug-in Hybrid kombinerer fordelene fra den nye fjerdegenerasjons Prius med en klasseledende elektrisk rekkevidde og en rekke innovative teknologier. Nå har forhåndssalget startet i Norge med attraktive priser. Toyota dominerte hybridsalget i 2015 Toyota dominerte hybridsalget i 2015 Auris var Norges mest solgte hybrid og Toyota hadde over 50 prosent markedsandel innen hybridbiler i 2015. Åtte ganger hurra for hybrid Åtte ganger hurra for hybrid Det er 18 år siden vi lanserte vår første hybrid, Prius. Salget fortsetter å stige, og vi er stolte av å kunngjøre enda en milepæl i veksten av Toyota Hybrid, nå som salget har passert åtte millioner biler. 8 millioner hybrider 8 millioner hybrider Med over 8 millioner hybrider på veiene, viser Toyota at teknologien har livets rett. Seier til Toyota Racing Seier til Toyota Racing Etter at årets 8 runder er avviklet på baner fra Fuji i Japan til Austin i Texas, ble mesterskapet avgjort i Sao Paulo sist søndag. 2015 Prius+ Seven 2015 Prius+ Seven Stor oppgradering av markedets eneste 7-seters fullhybrid Paris Motor Show: C-HR konsept Paris Motor Show: C-HR konsept Design, innovasjon og kjøreglede
Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.