Hybrid og El-bil på topp

I 2017 ble det skrevet et aldri så lite stykke bilhistorie – og det i Norge.

I 2017 ble det skrevet bilhistorie i Norge

Det var dømt til å skje før eller siden: drevet av både avgifts-insentiver og et massivt oppbud av gode alternativer, gikk trekløveret hybrid, plug-inn hybrid og elbiler i 2017 forbi de tradisjonelle bensin- og dieselbilene på salgsstatistikken. 
Samlet stod de elektriske for 52,2 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. Og med det skrev Norge seg inn i historiebøkene, for det har aldri skjedd før – i noe land.

Et merke skiller seg ut

Merket med flest solgte elektrifiserte biler - og det med god margin - var Toyota, som satser på selvladende hybrider.  Vi tok en prat med informasjonssjef og miljøansvarlig i Toyota Norge, Espen Olsen, om hva det er og hvorfor det er så populært.

Først, hva er egentlig hybrid?

Det ligger egentlig litt i navnet. Hybridbiler benytter to energikilder og kombinerer motorenes egenskaper slik at de utnyttes best mulig. Hos oss i Toyota kombinerer vi en svært effektiv bensinmotor med en eller flere el-motorer, avhengig av modell. Fra elmotoren får man umiddelbare krefter og dreiemoment, samt komfortabel og miljøbesparende kjøring. Samtidig gir bensinmotoren lang rekkevidde og mulighet til å kjøre i høye hastigheter.

Men å kjøre økonomisk kan man vel klare med en bensin- eller dieselbil også?

Langt på vei så kan man det, men ikke på samme nivå med variert kjøring. En hybrid kan koble ut bensinmotoren når den ikke trengs, for eksempel inn mot et kryss eller ved kjøring i kø i lave hastigheter. Med diesel har man dessuten høyere lokale utslipp, spesielt av NOx som er svært helseskadelig.

Miljø er altså viktig, men det er kanskje mer som forklarer det gode salget?

Det er det absolutt. Nordmenn er opptatt av ny teknologi, og vi leverer dette til konkurransedyktige priser. Hybrideierne er dessuten de mest fornøyde kundene våre. De forteller oss at de ønsker å spare både miljøet og lommeboka, og at hybrider gir en svært komfortabel kjøreopplevelse, forteller Olsen.

Sitter i bilen ser på dashbord
Ser Espens ansikt i bilspeilet
Selvladende og selvhjulpne
Innenfor kategorien hybrid finnes det to ulike typer hybrider. Men hva er egentlig forskjellen på disse, og ikke minst hva skal man velge? Vi spurte Olsen.

Forskjellen er at en plug-in hybrid må lades, og det må ikke en selvladende hybrid. De som vurderer en plug-in bør derfor vurdere mulighetene for å lade på jobb og hjemme. Hvis man ikke lader den hyppig, vil forbruket i mange tilfeller være høyere enn for en selvladende hybrid, på grunn av økt vekt på batteriet.

Og så er det jo et poeng at selvladende hybrid funker overalt, alltid. Du er ikke avhengig av å ha en stikkontakt tilgjengelig for å få det beste ut av den.

Og det kommer fra informasjonssjefen i et selskap som selv produserer verdens mest effektive plug-in hybrid?

Ja, vi gjør det, men vi kan ikke hevde at plug-in passer alle av den grunn. Selvladende hybrider er allsidige og kan tilfredsstille de fleste bilbehov, fra småbiler til store familiebiler. For å finne modellen som passer den enkelte er det viktig å vurdere eget kjøremønster, plassbehov, hvor mye man vil betale og hvorvidt man faktisk kommer til å lade den.

Det er en del å ta hensyn til. Det er vel fort å gå seg litt vill?

Ja, men en Toyota-forhandler vil kunne hjelpe deg med å finne ut hva som passer best for deg. Vi anbefaler selvsagt at man prøvekjører, for hybridene må oppleves, smiler Olsen.

Og hva er argumentet for å velge akkurat en Toyota selvladende hybrid?

Toyota har jobbet med hybrider i over 20 år, og det gir oss en del fortrinn. Teknologien er velprøvd, med mer enn 11 millioner hybrider er solgt hittil. Og vi vet at det funker, i snitt kjører de selvladende hybridene våre elektrisk halvparten av tiden i tettbygde strøk. Det har vi konkrete data på fra prøvekjøringer i inn- og utland. Dessuten ligger hybrider på et konkurransedyktig prisnivå målt opp mot andre biltyper som plug-in hybrider og elektriske biler, avslutter Olsen.

/

Relatert innhold

Lavest CO2-utslipp i Europa Lavest CO2-utslipp i Europa Utslippsnedgangen fra 2018 var på 2,3 g/km, til et snitt på 97,5 g/km. Blant de mest solgte bilmerkene i Europa var det kun to som hadde en utslippsnedgang, mens resten økte sine utslipp. Hybrid eller Plug-In – Hva velger du? Hybrid eller Plug-In – Hva velger du? Da bilforbundet ADAC, det tyske motstykket til vårt eget NAF, for en tid tilbake spilte de mest populære plug-inn hybridene opp mot hverandre, var det en modell som gjorde rent bord: Prius Plug-in hybrid. Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Det dukker ofte opp mange kreative og nyskapende forslag når bransjen skal se for seg fremtidens biler. En sånn idé er allerede virkelighet. Enorm interesse for Toyotas nye hybrider Enorm interesse for Toyotas nye hybrider Toyota Norge melder om 30 prosent økning i signerte kjøpskontrakter i første kvartal i 2019. ’’En helt fantastisk start på året”, sier Espen Olsen i Toyota Norge.
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler