Nordmenn elsker hybrid

2018 har begynt bra for Toyota, fire av de elleve mest solgte bilmodellene i Norge kommer fra det japanske merket. Også fjoråret var et bra år. Aldri har de solgt flere hybrider. Suksessen er ingen tilfeldighet, men et tegn i tiden.

Best på miljø

Norge er i verdenstoppen hva angår elektriske og elektrifiserte biler. Både folk og myndigheter er fokuserte på miljø, og det viser igjen i salgsstatistikken: blant de 15 mest solgte modellene på markedet finner man én modell som ikke finnes som verken hybrid, plug-inn eller elbil. Bildet var omtrent det samme da regnskapet for fjoråret var oppgjort.

Miljøfokus

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er nye Yaris den mest solgte småbilen hittil i år, RAV4 er den mest solgte SUVen. Modellene Auris og C-HR har også fått en god start på året. Toyota-importøren legger ikke skjul på at miljøfokuset her til lands passer merket godt.

- Det er klart, når 95% av bilene man selger er hybrider, at det ikke akkurat skader salget, sier Per Christian Huse, Markedssjef i Toyota Norge. Nå ser vi at flere land kommer etter, og det gir seg utslag i statistikken internasjonalt. De siste 20 årene har vi solgt vel 11 millioner hybrider, og det tallet stiger fortere enn noen gang.

Men, miljø er ikke den eneste grunnen til at folk velger hybrid.

Auris
Allrounder: Auris er bilen for de som vil ha litt av alt – for eksempel mye plass. Auris Touring Sports har bagasjerom som utkonkurrerer langt større biler.
Yaris
Småbiltronen: Nye Yaris er den mest solgte småbilen i Norge ved utgangen av februar. Den er kraftig oppgradert i forhold til sine forgjengere.
Godt utstyrte og godt priset

Det er fristende å konkludere med at lavt forbruk alene er grunnen til salgssuksessen, men Toyota har mer å fare med enn som så.

- Bildet er heldigvis noe mer sammensatt. Toyota er kjent som merket som introduserte hybrider, men også for bunnsolid kvalitet og velutstyrte biler til folkelige priser. Det appellerer både til hjertet og til fornuften.

En av de store fordelene med å kombinere en bensin- og en eller flere el-motorer er at systemet er oppsiktsvekkende lite intrikat – spesielt tatt i betraktning hvor effektivt det er.

- El-motoren, eller motorene, jobber sammen med verdens mest effektive bensinmotorer. Og til tross for at teknologien er komplisert er samspillet faktisk enkelt og lite utsatt for feil. Å vite at man har en bil man kan stole på er viktig for nattesøvnen, og Toyota-eiere sover nok bedre enn de fleste, sier Huse med et smil.

Treffer folk midt i lommeboka

Valuta for pengene er et annet poeng som er viktig for både Toyota som selskap og for kundene.

- Vi har aldri sagt at vi skal være det billigste merket, til det er vi for fokusert på å levere kvalitetsprodukter. Det vi derimot kan love er valuta for pengene. Alle hybridene våre kommer for eksempel som standard både med automatgir og en omfattende sikkerhetspakke med teknologi som aktivt griper inn for å hjelpe sjåføren.

Siden den første hybriden kom på markedet i 1997 har utviklingen vært mildt sagt rivende. En hybrid har blitt til åtte.

- Vi har forskjellige modeller og utstyrspakker som dekker forskjellige behov. Vi har rett og slett en hybrid for de fleste, avslutter Huse.

Relatert innhold

Hybrid helt enkelt forklart Hybrid helt enkelt forklart Hvordan fungerer egentlig en hybrid, og hvorfor kjøpe det istedenfor en økonomisk bensinbil? I 2017 ble det skrevet bilhistorie i Norge I 2017 ble det skrevet bilhistorie i Norge Det ble skrevet bilhistorie i norge i 2017. Samlet stod de elektriske biltypene for 52,2 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken En perfekt balanse mellom komfort og pris En perfekt balanse mellom komfort og pris Mer og mer av teknologien som gjorde klassiske «baksetebiler» behagelige har sakte men sikkert funnet veien inn i mer folkelige biler. Spesielt et bilmerke har funnet en perfekt balanse mellom pris og komfort. Samarbeid mellom bakker og berg Samarbeid mellom bakker og berg 71° Nord, verdens lengstlevende realityserie er tilbake på skjermen for nittende år på rad. Toyota er med på ferden. Det opplagte valget Det opplagte valget Med tre barn, hytte på fjellet og kajakk på taket var Auris Touring Sports et enkelt valg for Anne-Sofie Furuhaug. 5 tips som gjør hverdagen bedre 5 tips som gjør hverdagen bedre Ha nok plass i bagasjerommet, gjør barna fornøyde, ikke får en uforutsett regning og ikke bekymre deg! Møt familien som har eid hele 40 Toyotaer Møt familien som har eid hele 40 Toyotaer Helt siden 1979 har denne familien sverget til det samme bilmerket. Fordelt mellom fem familiemedlemmer har de eid hele 40 Toyotaer, og flere skal det bli. Toyota dominerer hybrid-markedet Toyota dominerer hybrid-markedet Tjue år etter lanseringen av vår første Prius, har hybrid-salget fortsatt å stige. Vi er stolte av å kunngjøre en ytterligere milepæl i Toyota Hybrids vekst, nå som det globale salget har passert ti millioner hybrider. Enklere blir det ikke Enklere blir det ikke Noen ting blir enklere jo eldre man blir, og det er ikke unormalt at man setter en aldersgrense på ting som man mener er for vanskelig å mestre for de som er litt yngre. Eller? Derfor velger nordmenn hybrid Derfor velger nordmenn hybrid Siden den første hybriden ble lansert i Norge for 17 år siden har nordmenn kjøpt over 40.000 hybrider bare fra Toyota, og i Europa passerte den japanske produsenten nylig 1 million solgte hybridbiler. Prius Plug-in Hybrid setter en ny standard Prius Plug-in Hybrid setter en ny standard Nye Prius Plug-in Hybrid kombinerer fordelene fra den nye fjerdegenerasjons Prius med en klasseledende elektrisk rekkevidde og en rekke innovative teknologier. Nå har forhåndssalget startet i Norge med attraktive priser. Toyota dominerte hybridsalget i 2015 Toyota dominerte hybridsalget i 2015 Auris var Norges mest solgte hybrid og Toyota hadde over 50 prosent markedsandel innen hybridbiler i 2015. Åtte ganger hurra for hybrid Åtte ganger hurra for hybrid Det er 18 år siden vi lanserte vår første hybrid, Prius. Salget fortsetter å stige, og vi er stolte av å kunngjøre enda en milepæl i veksten av Toyota Hybrid, nå som salget har passert åtte millioner biler. 8 millioner hybrider 8 millioner hybrider Med over 8 millioner hybrider på veiene, viser Toyota at teknologien har livets rett. Mirai kan kjøres på kumøkk Mirai kan kjøres på kumøkk Hydrogen kan fremstilles på mange måter... Toyota Mirai Toyota Mirai Mirai – som betyr “fremtid” på japansk – markerer starten på en ny tidsalder for bilindustrien. Seier til Toyota Racing Seier til Toyota Racing Etter at årets 8 runder er avviklet på baner fra Fuji i Japan til Austin i Texas, ble mesterskapet avgjort i Sao Paulo sist søndag. Toyotas brenselcellekonsepter Toyotas brenselcellekonsepter Konseptmodellene som åpnet veien for Toyotas brenselcelle-bil 2015 Prius+ Seven 2015 Prius+ Seven Stor oppgradering av markedets eneste 7-seters fullhybrid Bildeling med kjøretøyer fra Toyota Bildeling med kjøretøyer fra Toyota Lanseres i Grenoble, Frankrike 1. oktober.
Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.