Nordmenn elsker hybrid

2018 har så langt vært et godt år for Toyota. Fire av de fjorten mest solgte bilmodellene i Norge kommer fra det japanske merket. Også fjoråret var et bra år. Aldri har de solgt flere hybrider. Suksessen er ingen tilfeldighet, men et tegn i tiden.

Best på miljø

Norge er i verdenstoppen hva angår elektriske og elektrifiserte biler. Både folk og myndigheter er fokuserte på miljø, og det vises igjen i salgsstatistikken: blant de 10 mest solgte modellene på markedet finner man

én modell som ikke finnes som verken hybrid, plug-inn eller elbil. Bildet var omtrent det samme da regnskapet for fjoråret var oppgjort.

Miljøfokus

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken er nye Yaris den mest solgte småbilen hittil i år, og RAV4 den mest solgte SUV-en. Modellene Auris og C-HR har også hatt et godt år. Toyota-importøren legger ikke skjul på at miljøfokuset her til lands passer merket godt.
- Det er klart, når 95 % av bilene man selger er hybrider, at det ikke akkurat skader salget, sier Per Christian

Opplev fordelene med hybridteknologi

Huse, Markedssjef i Toyota Norge. Nå ser vi at flere land kommer etter, og det gir seg utslag i statistikken internasjonalt. De siste 20 årene har vi solgt vel 11 millioner hybrider, og det tallet stiger fortere enn noen gang.

Men, miljø er ikke den eneste grunnen til at folk velger hybrid.

Auris
Allrounder: Auris er bilen for de som vil ha litt av alt – for eksempel mye plass. Auris Touring Sports har bagasjerom som utkonkurrerer langt større biler.
Yaris
Småbiltronen: Nye Yaris er den mest solgte småbilen i Norge ved utgangen av august. Den er kraftig oppgradert i forhold til sine forgjengere.
Godt utstyrte og godt priset

Det er fristende å konkludere med at lavt forbruk alene er grunnen til salgssuksessen, men Toyota har mer å fare med enn som så.
- Bildet er heldigvis noe mer sammensatt. Toyota er kjent som merket som introduserte hybrider, men også for bunnsolid kvalitet og velutstyrte biler til folkelige priser. Det appellerer både til hjertet og til fornuften.
En av de store fordelene med å kombinere en bensin- og en eller flere el-motorer er at systemet er oppsiktsvekkende

Slik sparer hybridene for deg

lite intrikat – spesielt tatt i betraktning hvor effektivt det er.

- El-motoren, eller motorene, jobber sammen med verdens mest effektive bensinmotorer. Og til tross for at teknologien er komplisert er samspillet faktisk enkelt og lite utsatt for feil. Å vite at man har en bil man kan stole på er viktig for nattesøvnen, og Toyota-eiere sover nok bedre enn de fleste, sier Huse med et smil.

Treffer folk midt i lommeboka

Valuta for pengene er et annet poeng som er viktig for både Toyota som selskap og for kundene.
- Vi har aldri sagt at vi skal være det billigste merket, til det er vi for fokusert på å levere kvalitetsprodukter. Det vi derimot kan love er valuta for pengene. Alle hybridene våre kommer for eksempel som standard både med automatgir og en omfattende sikkerhetspakke med teknologi som aktivt griper inn for å hjelpe sjåføren.

Se Toyotas utvalg av hybrider her

Siden den første hybriden kom på markedet i 1997 har utviklingen vært mildt sagt rivende. En hybrid har blitt til åtte.

- Vi har forskjellige modeller og utstyrspakker som dekker forskjellige behov. Vi har rett og slett en hybrid for de fleste, avslutter Huse.

Relatert innhold

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler