TOYOTA TRACKDAY 2018

Den rekordtørre sommeren virket milevis unna da vi en tidlig septembermorgen satt kursen mot Vålerbanen.

En gang i året arrangeres Toyota Trackday, der Toyotas kunder er velkomne til å teste kjøreferdighetene sine i egen bil. I år var også Toyotas salgssjefer invitert med på moroa. Mandag 10. september gikk Trackday nok en gang av stabelen på Vålerbanen.

Gjennom hele natten og morgenen hadde regnet sprutet ned, men et godt timet værskifte sørget for at de oppmøtte fikk bryne seg på underholdende forhold både i offroad-løypa og på banen. I tillegg var proff-drifterne Fredric Aasbø og Tor-Anders Ringnes tilstede for å gjøre dagen ekstra uforglemmelig.

Se video fra Trackday 2018 her:
/
/
/
Ekstra utfordrende terreng

I år som i fjor var Toyotas Trackday-general og salgssjef, Håkon Tveten Eriksen, på plass på Vålerbanen. “Trackday er et tilbud for alle som eier en Toyota og ønsker å få testet egen bil og ferdigheter på bane”, sa Eriksen mens området begynte å fylles med Toyota-er i ulike størrelser og årganger.
Mens flere av sjåførene måtte vente på tørrere asfalt, linet det seg opp en kø av Land Cruiser og Hilux-er ved offroad-løypa. Det kraftige regnværet hadde skapt en utfordring i form av ekstra glatt, mykt og gjørmete underlag. For enkelte var dette første gang de fikk

teste bilen sin i såpass krevende terreng, og spenningen var så stor at en av representantene fra Toyota ble spurt om ikke han kunne ta sjåførjobben. Løsningen ble at Toyotas representant tok passasjersetet, fast bestemt på at eieren selv skulle få gleden av å kjøre.
En etter en klatret firehjulstrekkerne inn i skogen og jobbet seg jevnt og trutt gjennom ujevnt terreng og en halv meter dype gjørmehull. Da sjåførene steg ut av de nedsølte bilene var de alle enige om en ting: Det er utrolig kult å se hvor tøffe forhold LC og Hilux takler.

/
/

Spenningen bygget seg opp når tenningen ble vridd om og motorlyden flerret gjennom lufta. Snart skulle vi få se hva som virkelig bor i disse doningene.
“For meg er Trackday en fantastisk dag for lek og moro, der alle kan senke skuldrene og kose seg med bilkjøring, uansett om man er amatør eller profesjonell”, kunne Fredric Aasbø fortelle oss. Sammen med Tor-Anders brukte han dagen til

Opplevelsen Aasbø snakket om innebærer å fyke sidelengs gjennom en sving før bilen kastes over i en annen, gjerne så tett på veikant og hindre som mulig. På passasjerene, som var heldige vinnere av loddtrekning blant Toyotas salgssjefer, var det lett å se at opplevelsen var av det ordentlig heftige slaget.

På tvers gjennom svingene

Det var et tydelig flertall av voksne menn som hadde møtt opp for dagen, men det tok ikke lang tid før de fikk et mer gutteaktig preg over ansiktet. På tribunen ved langstrekket fulgte de nøye med på aktiviteten i depoet, der teamene til proff-drifterne Fredric Aasbø og Tor-Anders Ringnes gjorde klar superbilene.

å pumpe litervis med adrenalin ut i kroppene til spente passasjerer.
Som proffer har disse gutta en ekstrem rutine bak rattet, men var klare på at regnvær ikke er helt optimalt. ”Det har vært krevende forhold, både Tor-Anders og jeg har kjørt ut. Nå begynner det å tørke, så da kan vi endelig få gitt passasjerene den fulle opplevelsen!”.

/
/
Instinktene slår til

I tillegg til å få sitte på med proffene fikk salgssjefene prøve seg på egenhånd i Vålerbanens GT86-er. Bilene har original motor og 200 Hk, men er ribbet og ombygd med veltebur og bøttestol. Etter å ha brukt de første rundene til å finne flyten

gikk det raskt over i et høyere tempo. Samtidig foregikk det løp på Gokartbanen like ved. Der var det tydelig at konkurranseinstinktet hadde blitt vekket i flere av sjåførene, som gestikulerte med armene under freidige forbikjøringer.

/
/
Svidd gummi og vaniljesaus

Like utenfor depoet fant vi en ansamling med biler som skilte seg noe ut fra de ellers moderne Toyota-ene ute på banen. Panserne ble raskt poppet og fem ivrige karer samlet seg for å sjekke hvordan doningene deres hadde tålt de siste rundene. Det røk godt både her og der, og fra et av motorrommene måtte det konstateres at oljen hadde blitt “vaniljesaus” grunnet en røket toppakning.

Gjengen kunne fortelle oss at det var gamle Toyota-er med bakhjulsdrift som var tingen, og at det var denne entusiasmen som førte dem sammen. “Noen av oss er kjent fra før, men han der møtte jeg på en benk utenfor biltilsynet” fortalte en av karene oss, til latter fra de andre. For dagen hadde de kjørt fra henholdsvis Valdres og Lillehammer for å delta på Trackday med både Supra Celica, Celica GT og en Corona 76-modell.

Svidd gummi og vaniljesaus


Dette skapte imidlertid ikke videre bekymring – den tekniske kontrollen tidligere på morgenen hadde blitt glatt passert og nå skulle det bare kjøles ned, finjusteres og fylles vann før neste heat.


Stemningen i kompisgjengen var høy og det gikk ikke lang tid før de igjen spente seg fast bak rattet. Her var det liten tvil om at Trackday kunne måle seg med både julaften og 17. mai.

/
/
Vel blåst

Da kvelden nærmet seg forsvant etterhvert hviningen og røyken fra banen, mens restene av skogsløypa hadde blitt spylt vekk fra firehjulstrekkerne. Tor-Anders Ringnes kunne fortelle at det hadde gått med 18 dekk og 150 liter bensin under dagen, noe som i seg selv var bevis på en vellykket dag på Vålerbanen. De mange overveldete, men smilende ansiktene vi hadde sett i løpet dagen, var et vel så tydelig bevis.

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler