Toyota støtter verdens første hydrogenskip

Hydrogenskipet Energy Observer kan meget godt være første steg på veien mot skipsfart uten utslipp. Nå har det besøkt Norge.

Det haster med å finne alternative energikilder

Skipsfarten anno 2019 representerer en signifikant klimautfordring. EU anslår at 2.5 % av verdens totale drivhusgassutslipp kommer fra denne sektoren, og at utslippene vil øke med mellom 50 og 250 % frem mot 2050. Det haster med andre ord å finne alternative energikilder. Kunnskapen forskerne tilegner seg ombord på Energy Observer kan kanskje gi oss løsningen, og i slutten av august la skipet fra fremtiden til kai i Bodø.

Hydrogen-arrangement

Hydrogen kan spille en nøkkelrolle i en ren, trygg og rimelig energiframtid i Norge. Det var utgangspunktet da Bodø kommune og Nordland fylkeskommune 30. august samlet lokale næringslivsaktører og beslutningstakere, samt de fremste ekspertene på hydrogen til et todagers hydrogen-arrangement.

31. august kunne publikum gå ombord i Energy Observer

/
/
Selvforsynt medenergi

Energy Observer er verdens første hydrogenskip med målsetning om å være selvforsynt med energi. Det vil si at energien som brukes til å drive skipet må skapes ombord. For å oppnå dette er fartøyet utstyrt med ulike nullutslipps-energikilder:

• Når det ligger til kai lades batteriene ved hjelp av solceller. Når batteriene er fulladede brukes overskuddsenergi til å produsere hydrogen gjennom elektrolyse av sjøvann.

Toyota er offisiell sponsor

Hydrogen er navet i Energy Observer-prosjektet, og den viktigste grunnen til Toyotas deltagelse. Bruken av hydrogen gir fartøyet betydelige plass- og vektfordeler sammenlignet med en batterilagringsløsning.

- Energy Observer er et spennende initiativ, og vi i Toyota Europa er glade for å bli assosiert med et så lidenskapelig og dedikert team. Dette prosjektet demonstrerer nok en gang de mange praktiske bruksområdene for hydrogen som kan utvikles i overgangen til et hydrogensamfunn, sier Matt Harrison, visepresident i Toyota Europa.

• På sjøen brukes en kombinasjon av sollys, vind og turbiner for å drive skipet fremover og gi strøm til dagliglivet ombord.

• Når forholdene krever det, som ved dårlig vær, konverteres hydrogenet til strø

Skipets motstykke på land er Mirai, Toyotas banebrytende hydrogenbil som også var til stede i Bodø. Mirai er en nullutslippsbil bil som ikke trenger lading, takket være den unike brenselcellestakken som genererer elektrisk energi . Her kan du se hva noen av eierne synes om å kjøre hydrogenbil.

/
/

Fungerer
Energy Observer er vel to år inn i sin seks år lange seilas som blant annet inkluderer OL i Tokyo i 2020 hvor Toyota også er offisiell sponsor. Ferden så langt har ikke vært uten utfordringer, men forskerne lærer underveis og gjør de nødvendige tilpasningene for å nå målet om å være selvforsynte med energi. Og det fungerer. 10. august nådde Energy Observer Spitsbergen etter en 5 700 kilometer lang seilas fra St. Petersburg - i langt fra optimale værforhold, men helt uten utslipp.

- Vi seilte fra Russland til Spitsbergen med total energiautonomi og demonstrerte at energimiksen vår er fremtiden ikke bare for sjøtransport, men også for de nye energinettverkene som er utviklet på land. I en så fjern region som likevel er så påvirket av klimaendringene er det dessuten sterk symbolikk i å ankomme med dette skipet uten forbrenningsmotor og uten bruk av diesel, ulikt noe annet fartøy, inkludert seilbåter, sier Victorien Erussard, kaptein på Energy Observer

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler