Til topps i innovasjonskåring
Norske kunder har vurdert bedrifters evne til å skape løsninger for fremtiden. Listen for 2018 toppes av Toyota.

Gagner samfunnet

Norsk Innovasjonsindeks er en måling som rangerer norske bedrifter etter deres evne til å fornye og skape nye produkter og tjenester. I 2018 målte man første gang også bedrifters evne til å skape løsninger på miljømessige- og sosiale problemer i samfunnet. På denne listen Toyota har topplasseringen for 2018.

/

- I over 20 år har selskapet bygd en merkevare rundt grønn teknologi, og er følgelig et godt eksempel på en innovatør som gagner samfunnet og verden, sier NHH-professor Tor W. Andreassen.

Sosial innovasjonsindeks (SII) gjenspeiler hvorvidt kundene ser på bedrifters innovasjonsaktiviteter som nyttige for samfunnet og miljøet. En høy score på denne indeksen betyr at kundene oppfatter bedriften som en driver av positive samfunns- og miljøendringer.

Best på innovasjon

- ’’Toyota var blant de første bilprodusentene som tok det grønne initiativet på alvor med sin Prius-modell. I over 20 år har selskapet bygd en merkevare rundt grønn teknologi, og er følgelig et godt eksempel på en innovatør som gagner samfunnet og verden’’, sier NHH-professor og leder for Center of Service Innovation (CSI), Tor W. Andreassen.

Det er tredje gang undersøkelsen gjennomføres. For første gang gjøres også en måling av bedriftenes sosiale innovasjonsevne – hvorvidt bedriften klarer å skape løsninger på miljømessige- og sosiale problemer i samfunnet. Bilselskapet Toyota er her rangert som nummer en, og nummer to på listen er klesmerket Stormberg.

- ”Toyota og Stormberg er fremtidsrettede bedrifter som dyrker trippel bunnlinje: mennesker, miljø og overskudd”, sier NHH-professoren.

Markedsdrivende bilmerke

I tillegg til toppresultatet i Sosial Innovasjonsindeks, scorer Toyota også svært godt i målingen for Norsk Innovasjonsindeks. Her ender bilmerket på en tredjeplass, bak IKEA og Sbanken.

Der SII måler evne til å skape endringer for samfunn og miljø, måler NII hvorvidt kunder oppfatter en bedrift som markedsdriver og game changer.

Verdt å merke seg er det at Toyota skiller seg ut som eneste bilmerke i topp- sjiktet av begge disse målingene.

På NHHs hjemmesider kan du se begge målingene i sin helhet.

Fakta om Norsk Innovasjonsindeks

Se alle resultatene på NHH.no

/





 • Norsk Innovasjonsindeks (NII) ved Norges Handelshøyskole er den første nasjonale målingen av bedrifters innovasjonsevne hvor kundene er dommere. 

• En høy score på denne indeksen betyr at kundene oppfatter bedriften som innovativ og markedsdrivende. 

• Indeksen ble lansert i 2016. 

•Dekker 76 bedrifter i 20 bransjer (i 2018).

• Bedriftene er valgt ut med hensyn til husholdningsutgifter og markedsandel.

• Målingen baserer seg på over 24.000 responser fra et nasjonalt representativt utvalg av omtrent 1000 kunder av de selekterte bedriftene.

• Dataene samles inn via en rullerende undersøkelse i løpet av året.

• Tilnærmingen er nå tatt i bruk også i USA og Sverige.

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler