Toyota på innovasjonstoppen

Kundene har talt og resultatene for Sosial innovasjonsindeks (SII) 2019 er klare. Med en score på 66 av 100 mulige kjører Toyota inn til en 3. plass og topper listen sammen med IKEA og Stormberg.

– Det er alltid gøy med gode resultater, spesielt når kåringen er basert på kundenes opplevelse av Toyota som merkevare, sier informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen. De siste årene har Norges mest solgte bilmerke holdt seg i toppsjiktet av innovasjons-rangeringen, og i fjor la de seg i teten med 1. plass på SII. I forbindelse med kåringen for 2018 pekte lederen for Center of Service Innovation (CSI), Tor W. Andreassen, på at Toyota er en fremtidsrettet virksomhet «som dyrker trippel bunnlinje: mennesker, miljø og overskudd».

«En høy score på denne indeksen betyr at kundene oppfatter bedriften som en driverr av positive samfunns- og miljøendringer» (nhh.no)

Hybrideventyret og framtiden

Verdens grønneste bilselskap tar miljøaspektet på alvor, og det hele startet for over 20 år siden da den ikoniske modellen Prius ble lansert i 1997. Det er med andre ord ingen hemmelighet at Toyota har framtiden i tankene når nye produkter skal utvikles og produseres. Visste du for eksempel at det er over 15 millioner hybrider på veiene rundt om i verden? I Norge alene er 9 av 10 Toyotaer som selges hybrider, og dette er bare starten.

Tenk deg en bil som er så klimavennlig at den renser luften mens du kjører – da snakker vi ekte kjøreglede på et helt nytt nivå! – I dag er vi godt på vei med hydrogenbilen Mirai, men vi har ikke nådd destinasjonen ennå. Vi jobber på høygir hver eneste dag, slik at vi kan være enda et steg nærmere drømmen om nullutslipp i morgen, forteller Olsen.

Innovasjon i førersetet

Sosial innovasjonsindeks ble fra 2018 en del av Norsk innovasjonsindeks (NII), som er en årlig måling av norske virksomheters fokus på innovasjon. Scoren på NII viser i hvilken grad kundene oppfatter bedriften som markedsdriver og game changer. I 2019 plasserer Toyota seg på en 5. plass på NII-listen, og følger dermed trenden fra fjoråret med å hevde seg på topp 10-listen over innovative virksomheter i Norge. – De ansatte er ydmyke og stolte av den høye scoren kundene har gitt Toyota, sier Olsen. Det gir stor glede og motivasjon til å fortsette på den spennende innovasjonsreisen.

/
/

Se alle resultatene på nhh.no

Relatert innhold

Toyota kåret til verdens grønneste bilprodusent Toyota kåret til verdens grønneste bilprodusent Toyota inne blant de fem prosent grønneste bedriftene globalt og topper kategorien for bilbransjen. Toyota Norges mest anbefalte varemerke Toyota Norges mest anbefalte varemerke Hvert år gjennomfører selskapet YouGov undersøkelsen BrandIndex. Der spør de blant annet om Brand advocacy, hvilke av mer enn 250 merkevarer respondentene ville anbefale til en venn eller kollega. Toyota topper listen og er med det Norges mest anbefalte merkevare. Prius Plug-in Hybrid setter en ny standard Prius Plug-in Hybrid setter en ny standard Nye Prius Plug-in Hybrid kombinerer fordelene fra den nye fjerdegenerasjons Prius med en klasseledende elektrisk rekkevidde og en rekke innovative teknologier. Nå har forhåndssalget startet i Norge med attraktive priser. Mirai kan kjøres på kumøkk Mirai kan kjøres på kumøkk Hydrogen kan fremstilles på mange måter...
Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler