CELICA

Toyota sportsbilhistorie (del 3)

Med navnet Celica, som kan oversettes fra spansk med “himmelsk”, satte Celica kurs for stjernene så snart den var lansert i 1970. Den var designet for å gi føreren en følelse av frihet kombinert med en praktisk og sportslig kupé, alt innenfor en ramme som mange kunne ha råd til.

Himmelsk Celica

Selv om komfort og gode kjøreegenskaper var prioritert, måtte Celica også kunne tilfredsstille de virkelige entusiastene. Med uavhengig hjuloppheng og multilink-oppsett, var det ingen som ble skuffet når veiene bød på mange og skarpe svinger.

I 1985 kom Celica med forhjuldrift (som erstattet den tidligere bakhjulsdriften) og i 1986 kom GT-Four-modellen, med kontinuerlig firehjulstrekk. Denne bilen hadde også en svært potent motor med doble, overliggende kamaksler, og en effekt på 185 HK, den kraftigste 2-liters motoren så langt fra en japansk produsent. Denne bilen var et perfekt utgangspunkt for Toyotas mål om å erobre verdensmestertittelen i rally (WRC).

/
/
 
/
/

Laget fikk raskt suksess. Den spanske føreren, Carlos Sainz, vant førertittelen i 1990 (den første for et japansk lag) og Toyota fikk andre plass i kampen om konstruktørtittelen. I 1992 med nye regler, kom en spesialmodell kalt GT-Four RC, som sørget for at både fører- og fabrikktittelen kom “hjem” to år på rad, med Juha Kankkunen i 1993 og Didier Auriol i 1994.

Da 7. generasjon Celica ble lansert i 1999, visste få at dette var den siste. Men etter 35 år, utallige seire i motorsport og mer enn 4 millioner solgte, gikk Celica inn i minneboken. Men ettermælet for store og lysende stjerner lever lenge...

Bakgrunnsbilder

Last ned et utvalg bakgrunnsbilder til din PC.

Mer fra Toyotas arv

Historien om Toyotas sportsbiler Historien om Toyotas sportsbiler Siden 1960-årene har Toyota overrasket og gledet folk med sine tolkninger av det som er en engasjerende, spennende og underholdende sportsbil. Historien om Prius Historien om Prius Oppdag historien om Prius, verdens første masseproduserte hybrid. Toyota 2000GT: Japans første superbil Toyota 2000GT: Japans første superbil Oppdag Toyota 2000GT, Japans første superbil. Toyota Corolla: Folkebilen Toyota Corolla: Folkebilen Oppdag Corolla, Toyotas første familiebil. Den ble designet for å overgå publikums forventinger, med egenskaper verden aldri før hadde sett hos en familiebil.

SUPRA

Toyotas sportsbilhistorie (del 4)

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler