COROLLA

Toyotas motorsportshistorie (del 5)

Overfladisk sett hører ikke Toyotas best kjente og verdens mest solgte personbil, Corolla, til i selskap med Toyotas sportsbiler, men kikker vi litt under overflaten ser vi at Corollamodeller gjennom årene har levert fremragende resultater i motorsport.

Corolla viser sin sportslige side

Den mest ikoniske er sannsynligvis Corolla (AE86) Levin som kom midt på 1980-tallet. I mange land omtales den fortsatt med betegnelsen AE86 eller som Hachi-Roku, som betyr “åtte-seks” på japansk. Dette refererer til Toyotas chassiskode for modellen. Da den ble lansert, ble resten av modelltilbudet – og de fleste andre personbiler – levert med forhjulsdrift. Men AE86 kom med den konvensjonelle og tradisjonelle løsningen – motor foran, drivhjul bak. Dette var regnet som den beste konfigurasjonen for sportslige biler som denne.

/
/
 
/

Fra fabrikk ble den levert med en 1,6 liters motor med doble, overliggende kamaksler, høyt turtall og effekt på 124 HK. Med sin lave profil, førerposisjon og bakhjuldrift, ble AE86 en virkelig, ufortynnet drøm for mange bilførere. Snart ble den også valgt av seriøse racing- og rallyførere som ønsket seg en rask, pålitelig og leken maskin med bakhjulsdrift.

Det som gjorde AE86 til en favoritt blant folk flest, var den plassen den etter hvert fikk i drifting og i filmer. Den japanske racingføreren Keiichi Tsuchiya valgte bilen fordi den hadde en unik balanse og var så kontrollerbar. Den ble, og har forblitt, en hovedattraksjon i driftingkonkurranser og –show.

GTi årene

Senere på 80-tallet entret en ny, sportslig Corolla scenen, Corolla GTi. I denne perioden var vanlige familiebiler med forhøyet motoreffekt, sportslig fjæring og iøyefallende karosseristyling i vinden, og Corolla GTi traff svært godt i dette markedet.

/
/
 
/
/

GTi-modellen kom med en trimmet motor på 1.587 cm3, på mange måter lik den i Corolla AE86 Levin. Med doble, overliggende kamaksler, direkte bensininnsprøyting og en effekt på 130 HK fikk føreren merkbart fraspark når han ga på gass. Med en vekt på bare 1.075 kg ble akselerasjonen uvanlig rask (til å være for30 år siden) med 0 til 100 km/t på under 9 sekunder og toppfarten lå opp mot 200 km/t.

For å kontrollere de økte effekten og gi føreren en best mulig kjøreopplevelse, var fjæringen oppgradert og bilen hadde ventilerte skivebremser på alle 4 hjul. Den hadde en sportslig støtfanger foran, spoiler bak, lave sideskjørt og godt synlig GTi-merking utvendig samt dype sportsseter og ratt med tre eiker, slik at alle kunne se at dette ikke var en vanlig Corolla, men en GTi!

Bakgrunnsbilder

Last ned et utvalg bakgrunnsbilder til din PC.

MR2

Toyotas motorsportshistorie (del 6)

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.