MR2

Toyota motorsportshistorie (del 6)

MR2 som ble introdusert i 1984 var egentlig en videreføring av et prosjekt fra 1976 som hadde som mål å bygge en morsom, men drivstoffvennlig bil – i likhet med den tidligere Sports 800. Filosofien som lå til grunn for det opprinnelige prosjektet utviklet seg til en liten sportsbil og “MR2” kom til verden: M for midtstilt motor, R for “rear” (bakhjulsdrift) og 2 for toseter. Den supplerte sine to større brødre, Celica og Supra..

Kompakt moro for en ny generasjon

Det kompakte karosseriet, de sportslige kjøreegenskapen og den kvikke, avanserte motoren – for ikke å nevne den frihetsfølelsen det gir å kjøre uten tak – gjorde at MR2 ble ansett som en svært underholdende bil å kjøre og som ga valuta for pengene. MR2 var den første japanske bilen med midtstilt motor som ble serieprodusert. Motorpressen likte oppskriften og bilen ble mottatt med enstemmig begeistring. Den ble da også valgt til Årets bil i Japan for 1984-85.

/
/
 
/
/

Noe over 5 år senere kunne en fornyet modell ta over en takknemlig og etablert posisjon. Den beholdt midtstilt motor og satt fortsatt klistret til veien, men modellen var nå tilpasset et mer avansert marked. Karosseriet var blitt større og mer eksotisk og interiøret var mer raffinert og komfortabelt, noe som ga MR2 enda større appell. Modellen var allerede innarbeidet av bilen fra 1. generasjon og dermed kunne MR2 av 2. generasjon leve med godt salg og stadig etterspørsel i utrolige 10 år fremover.

Selv om 3. og siste generasjon av denne modellen beholdt navnet, var den på mange måter ikke noen direkte videreføring. Den større og mer voksne personligheten ble lagt bort og i stedet kom en mindre, lettere og rimeligere åpen roadster. Den nye MR2 Roadster hadde alt som skulle til for å være en ekte, dynamisk sportsmodell for det kommende århundret.

Men i likhet med Celica, fikk MR2 lide for nedgangstidene i verdensøkonomien og konsekvensene dette fikk for sportsbilmarkedet. Produksjonen ble stoppet i 2007. Etter to tiår og tre generasjoner hadde MR2 gjort et sterkt inntrykk på så mange at den ikke glemmes så fort.

Bakgrunnsbilder

Last ned et utvalg bakgrunnsbilder til din PC.

Mer fra Toyotas arv

Hybrid eller Plug-In – Hva velger du? Hybrid eller Plug-In – Hva velger du? Da bilforbundet ADAC, det tyske motstykket til vårt eget NAF, for en tid tilbake spilte de mest populære plug-inn hybridene opp mot hverandre, var det en modell som gjorde rent bord: Prius Plug-in hybrid. Konseptbilen som ble virkelighet Konseptbilen som ble virkelighet Da konseptbilen Toyota C-HR ble avduket på bilutstillingen i Paris vekket den sterke følelser blant de tilreisende bilentusiastene. Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Det dukker ofte opp mange kreative og nyskapende forslag når bransjen skal se for seg fremtidens biler. En sånn idé er allerede virkelighet. Enorm interesse for Toyotas nye hybrider Enorm interesse for Toyotas nye hybrider Toyota Norge melder om 30 prosent økning i signerte kjøpskontrakter i første kvartal i 2019. ’’En helt fantastisk start på året”, sier Espen Olsen i Toyota Norge.

GT86

Toyotas sportsbilhistorie (del 7)

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler