SUPRA

Toyota sportsbilhistorie (del 4)

Supra, det latinske ordet for å “overstige” eller “være ovenfor” skulle vise seg å være et passende kallenavn for Toyotas ubestridt mest berømte sportsbil.

Supra stiger frem

Supra startet på hjemmemarkedet i 1978 som Celica XX. Den var lengre, bredere og hadde mer motorkraft enn Celica med en mykt malende 6-sylindret motor og luksuriøs fremtoning. Den viste seg å passe det voksende touringmarkedet i Nord-Amerika perfekt.

I 1982 kom Supra til Europa med nytt design basert på 3. generasjon Celicaplattform. Den hadde bredere skjermbuer, nedfellbare hovedlykter og en kraftfull motor som tiltrakk seg oppmerksomhet og plasserte Supra midt i 80-tallets design og kultur.

/
/
 
/
/

Det var store forventninger til 4. generasjon Supra som ble lansert i 1993. Den fremsto med et langt panser og aerodynamisk strømlinjeform som kunne føre tankene tilbake til forgjengeren, den legendariske 2000GT. Mye var gjort for å redusere vekt og selv teppefibrene var hule for å minske masse. Totalt hadde ingeniørene klart å “slanke” denne modellen med 100 kg, sammenliknet med forgjengeren. Når den så stilte med en 3 liters motor med twinturbo, ble resultatet eksplosivt, og denne frekke nykommeren fra Japan, ga sportsbilprodusenter i Italia og Tyskland søvnløse netter.

Supra fikk en rekke suksessfulle år i motorsport fra 1995 og helt frem til 2003 da den vant Le Mans 24-timer, bakkeløpet Pikes Peak i Colorado og en rekke mesterskap både internasjonalt og på hjemmebane. Supra har oppnådd ikonisk status blant Toyotafans, biltrimmere, -byggere og motorsportsentusiaster verden over. Nye trender i bilmarkedet førte til at produksjonen ble stoppet i 2003, men mange mennesker håper fortsatt at Supra-ånden skal kunne gjenoppstå i en ikke alt for fjern fremtid.

Bakgrunnsbilder

Last ned et utvalg bakgrunnsbilder til din PC.

Mer fra Toyotas arv

Hybrid eller Plug-In – Hva velger du? Hybrid eller Plug-In – Hva velger du? Da bilforbundet ADAC, det tyske motstykket til vårt eget NAF, for en tid tilbake spilte de mest populære plug-inn hybridene opp mot hverandre, var det en modell som gjorde rent bord: Prius Plug-in hybrid. Konseptbilen som ble virkelighet Konseptbilen som ble virkelighet Da konseptbilen Toyota C-HR ble avduket på bilutstillingen i Paris vekket den sterke følelser blant de tilreisende bilentusiastene. Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Hydrogen: Drivstoffet for fremtiden Det dukker ofte opp mange kreative og nyskapende forslag når bransjen skal se for seg fremtidens biler. En sånn idé er allerede virkelighet. Enorm interesse for Toyotas nye hybrider Enorm interesse for Toyotas nye hybrider Toyota Norge melder om 30 prosent økning i signerte kjøpskontrakter i første kvartal i 2019. ’’En helt fantastisk start på året”, sier Espen Olsen i Toyota Norge.

COROLLA

Toyotas sportsbilhistorie (del 5)

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler