SUPRA

Toyota sportsbilhistorie (del 4)

Supra, det latinske ordet for å “overstige” eller “være ovenfor” skulle vise seg å være et passende kallenavn for Toyotas ubestridt mest berømte sportsbil.

Supra stiger frem

Supra startet på hjemmemarkedet i 1978 som Celica XX. Den var lengre, bredere og hadde mer motorkraft enn Celica med en mykt malende 6-sylindret motor og luksuriøs fremtoning. Den viste seg å passe det voksende touringmarkedet i Nord-Amerika perfekt.

I 1982 kom Supra til Europa med nytt design basert på 3. generasjon Celicaplattform. Den hadde bredere skjermbuer, nedfellbare hovedlykter og en kraftfull motor som tiltrakk seg oppmerksomhet og plasserte Supra midt i 80-tallets design og kultur.

/
/
 
/
/

Det var store forventninger til 4. generasjon Supra som ble lansert i 1993. Den fremsto med et langt panser og aerodynamisk strømlinjeform som kunne føre tankene tilbake til forgjengeren, den legendariske 2000GT. Mye var gjort for å redusere vekt og selv teppefibrene var hule for å minske masse. Totalt hadde ingeniørene klart å “slanke” denne modellen med 100 kg, sammenliknet med forgjengeren. Når den så stilte med en 3 liters motor med twinturbo, ble resultatet eksplosivt, og denne frekke nykommeren fra Japan, ga sportsbilprodusenter i Italia og Tyskland søvnløse netter.

Supra fikk en rekke suksessfulle år i motorsport fra 1995 og helt frem til 2003 da den vant Le Mans 24-timer, bakkeløpet Pikes Peak i Colorado og en rekke mesterskap både internasjonalt og på hjemmebane. Supra har oppnådd ikonisk status blant Toyotafans, biltrimmere, -byggere og motorsportsentusiaster verden over. Nye trender i bilmarkedet førte til at produksjonen ble stoppet i 2003, men mange mennesker håper fortsatt at Supra-ånden skal kunne gjenoppstå i en ikke alt for fjern fremtid.

Bakgrunnsbilder

Last ned et utvalg bakgrunnsbilder til din PC.

Mer fra Toyotas arv

Toyota Motor Europas svar på COVID-19-pandemien Toyota Motor Europas svar på COVID-19-pandemien Coronavirus har gitt en ny type utfordringer for samfunnet. Derfor har vi besluttet å stenge deler av virksomheten vår i lys av COVID-19-pandemien i Europa. For mer hjelp eller råd, kan kommunikasjonsteamene våre kontaktes via sosiale kanaler eller besøke de lokale forhandlerens nettsteder. Årets vinterbil 2020 - Corolla TS Hybrid Årets vinterbil 2020 - Corolla TS Hybrid Etter omfattende testing av nye bilmodeller er dommen klar: Toyota Corolla TS Hybrid er årets vinterbil i 2020. Birgit Skarstein fronter Toyotas internasjonale gründerkåring Birgit Skarstein fronter Toyotas internasjonale gründerkåring Den norske paralympicsutøveren Birgit Skarstein deltok som jurymedlem når Toyota Motor Europe plukket ut noen av de fremste oppstartsselskaper innenfor sosiale inkluderende mobilitet og fremtidens mobilitetsløsninger. Slik sikrer du din dyrebare last Slik sikrer du din dyrebare last Slik sikrer du bilen best. Her er våre tips når du skal sikre barn, hund, bagasje eller annen last i bilen.

COROLLA

Toyotas sportsbilhistorie (del 5)

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler