SUPRA

Toyota sportsbilhistorie (del 4)

Supra, det latinske ordet for å “overstige” eller “være ovenfor” skulle vise seg å være et passende kallenavn for Toyotas ubestridt mest berømte sportsbil.

Supra stiger frem

Supra startet på hjemmemarkedet i 1978 som Celica XX. Den var lengre, bredere og hadde mer motorkraft enn Celica med en mykt malende 6-sylindret motor og luksuriøs fremtoning. Den viste seg å passe det voksende touringmarkedet i Nord-Amerika perfekt.

I 1982 kom Supra til Europa med nytt design basert på 3. generasjon Celicaplattform. Den hadde bredere skjermbuer, nedfellbare hovedlykter og en kraftfull motor som tiltrakk seg oppmerksomhet og plasserte Supra midt i 80-tallets design og kultur.

/
/
 
/
/

Det var store forventninger til 4. generasjon Supra som ble lansert i 1993. Den fremsto med et langt panser og aerodynamisk strømlinjeform som kunne føre tankene tilbake til forgjengeren, den legendariske 2000GT. Mye var gjort for å redusere vekt og selv teppefibrene var hule for å minske masse. Totalt hadde ingeniørene klart å “slanke” denne modellen med 100 kg, sammenliknet med forgjengeren. Når den så stilte med en 3 liters motor med twinturbo, ble resultatet eksplosivt, og denne frekke nykommeren fra Japan, ga sportsbilprodusenter i Italia og Tyskland søvnløse netter.

Supra fikk en rekke suksessfulle år i motorsport fra 1995 og helt frem til 2003 da den vant Le Mans 24-timer, bakkeløpet Pikes Peak i Colorado og en rekke mesterskap både internasjonalt og på hjemmebane. Supra har oppnådd ikonisk status blant Toyotafans, biltrimmere, -byggere og motorsportsentusiaster verden over. Nye trender i bilmarkedet førte til at produksjonen ble stoppet i 2003, men mange mennesker håper fortsatt at Supra-ånden skal kunne gjenoppstå i en ikke alt for fjern fremtid.

Bakgrunnsbilder

Last ned et utvalg bakgrunnsbilder til din PC.

Mer fra Toyotas arv

Toyota RAV4 plug-in Toyota RAV4 plug-in RAV4 Plug-in ble vist på Los Angeles Auto Show 20 november Den helt nye Yaris Den helt nye Yaris Den helt nye Yaris åpner dørene sommeren 2020. Gå ikke glipp av begivenheten! Toyota feirer 10 millioner solgte Land Cruisere Toyota feirer 10 millioner solgte Land Cruisere Hos Toyota er vi stolte av å kunne dele med dere å ha nådd en enorm milepæl - salget av 10 millioner Land Cruisere over hele verden. 2. generasjon Toyota Mirai. Fremdeles null utslipp. 2. generasjon Toyota Mirai. Fremdeles null utslipp. Etter å ha lansert vår første hydrogendrevne sedan i 2014, er Toyota nå klar for å ta brenselcelleteknologien med nullutslipp til nye høyder med andre generasjon Mirai.

COROLLA

Toyotas sportsbilhistorie (del 5)

Dine personverninnstillinger

Vi bruker informasjonskapsler for å gi deg den beste opplevelsen på siden vår, og for å gjøre vår kommunikasjon mer relevant for deg. Du kan endre innstillingene for informasjonskapsler når du selv ønsker.

Endre innstillinger
Les mer om informasjonskapsler