GT86

Toyotas motorsportshistorie (del 7)

Sportsbilentusiaster og Toyotafans tok i mot GT86 med glede da den ble lansert i 2011. Når MR2, Celica og Supra hadde vært ute av sortimentet noen år, kunne GT86 by på akkurat det de lenge hadde ønsket seg.

Den rene kjøregleden er tilbake

Inspirert av Toyotas tidligere sportsmodeller som 200GT og AE86, jobbet en gruppe med dedikerte designere og ingeniører med mål om å levere kjøregleden i den klassiske sportsbilen til en ny generasjon med GT86. De gjenopplivet det velprøvde kjennetegnet for en suksessfull sportsbil med motor foran og drivhjul bak. Supplert med en 2 liters boksermotor og myke, aerodynamiske linjer bragte den frem de beste fra Toyotas fortid og ga det et tidsriktig uttrykk i GT86.

En bensinmotor med høyt turtall, drift på bakhjulene, lavt tyngdepunkt og lett karosseri bidro til GT86’ gode kjøreegenskaper og raske, presise reaksjoner – akkurat som ingeniørene hadde lovet.

/
/
 
/
/

Ikoniske 86-merker pryder rattet og sidene, og både boring og slaglengde er 86 mm, i likhet med eksoshalen som også har en diameter på 86 mm.

I likhet med mange Toyotamodeller gjennom årene, har GT86 høstet mange lovord fordi den gir en grenseløs kjøreopplevelse og gjør bilkjøring rimelig og morsomt igjen. Takket være de balanserte egenskapene har GT86 hatt suksess i flere grener innen motorsport rundt om i verden. Det viktigste er kanskje at GT86 CS-R3, en rallymodell til overkommelig pris, gjorde det mulig å delta i rally igjen, inkludert WRC.

Toyotas sportsbilfremtid

Ved lanseringen av GT86 presenterte Toyotas president, Akio Toyoda, sin visjon for selskapets nære fremtid. “ Vi fortsetter å lage bedre biler og om de ikke er morsomme å kjøre, er de ikke biler.”

Hensikten med virksomheten er med det fornyet fra kjernen i selskapet og resultatene av denne førerfokuserte tenkemåten er åpenbar for alle som kjenner GT86 – og bare fremtiden kan vise hva slags biler som kan bringe Toyotas rike historikk videre.

Bakgrunnsbilder

Last ned et utvalg bakgrunnsbilder til din PC.

Visions of the future

History of Toyota sports cars (part 8)

Toyota og cookies

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) på våre nettsider for å gi deg en bedre opplevelse når du besøker oss igjen. Hvis du er fornøyd og aksepterer dette, kan fortsette å bruke nettsiden som normalt, eller lese mer om informasjonskapsler og hvordan de benyttes på Toyotas hjemmeside under Bruk av cookies.